Achteraf gezien bleek het overigens niet Albons schuld. Toro Rosso testte een andere modus voor het stuurwiel, en dat was er niet eentje die de beginnende Thai beviel. De eerste échte testdag van Albon – hij mocht vorige week een aantal rondjes rijden in de nieuwe STR14 omwille van een filmdag – liep uiteindelijk zeer goed af. De vrij onbekende nieuweling kwam tot liefst 132 ronden, het equivalent van twee Grand Prix-afstanden. Het goede nieuws van deze prestatie voor wat betreft de Nederlandse Formule 1-fan is dat Albon gebruik maakt van dezelfde motor als waar Max Verstappen komend jaar mee rondrijdt. De Honda vertoont tot dusver geen enkele kinderziekte.
Daniel Ricciardo, ondanks problemen de man 'die immer lacht' Een team dat wel met een kinderziekte te maken kreeg – een zeer gevaarlijke kinderziekte, zelfs – was Renault. Na slechts 28 rondjes werd Daniel Ricciardo pardoes passagier in eigen wagen toen de bovenste ligger van zijn achtervleugel afbrak. Onbestuurbaar schoof de Australiër het grind in, waarop zijn dag voortijdig was afgelopen. Teammaat Nico Hulkenberg zou immers het stuur overnemen voor de middagsessie en het euvel was niet verholpen voor de klok 13.00 uur sloeg en alle rijders verplicht moesten lunchen. Ondanks het probleem stond Ricciardo een aantal uren later alweer te ginnegappen. De nu in het geelzwart gehulde lachebek vertelde tussen de technische verhalen door dat de huisstijl van Renault hem prima staat, ‘zoals eigenlijk elke kleur mij staat’. Op een serieuzere noot liet de nu voormalig teammaat van Verstappen weten nog enige verbetering te zien, maar zeker niet ontevreden te zijn met het gedrag van ‘zijn’ R.S. 19. Problemen waren er naast Ricciardo ook voor Kevin Magnussen. De Haas-rijder kon amper meer zien waar hij heenging, toen zijn headrest weigerde om vast te blijven zitten. Vervelend, maar op te lossen. Althans: normaliter. Haas had geen tweede headrest voor Magnussen bij zich en dus moest de Deen uitstappen.
De grote winnaar van de tweede testdag is wederom Ferrari
De grote winnaar van de tweede testdag, als dat zo gesteld mag worden, is Charles Leclerc. De Monegask begon zijn eerste Ferrari-jaar op de best denkbare manier door 157 keer in het rond te gaan en in één van die 157 rondjes bovendien de snelste tijd van de dag te laten noteren. Ferrari, zo lijkt het mede dankzij het sandbaggen van Mercedes, heeft haar schaapjes op het droge. Menigeen verwacht dat Leclerc, die vorig jaar zoveel indruk maakte bij het team van Sauber, teammaat Sebastian Vettel het vuur aan de schenen legt in het komende F1-seizoen. Op zijn eerste Ferrari-dag eindigde de 21-jarige op P1: een voorbode? Waar Leclerc op twee oren kan slapen, krabt Pierre Gasly zich waarschijnlijk nog wel even achter datzelfde lichaamsdeel. De nieuwbakken Red Bull-coureur freewheelde zich naar een prima aantal van 91 ronden zonder rare dingen te doen. In rondje 92 ging het echter mis. Bij het aanremmen voor de tiende bocht blokkeerde de Fransman zijn wielen en voor hij er erg in had, stond zijn RB15 tegen de bandenstapel. "Het is erg irritant om zo het laatste uur van deze testdag zo te verliezen”, sprak hij naderhand. Een groot probleem hoeft het echter niet te zijn: Gasly krijgt donderdag al een herkansing om ronden op het bord te rijden. Of Gasly een Williams op de baan ziet is nog altijd niet bekend. Alhoewel Robert Kubica zich dinsdagmiddag op het circuit liet zien lijkt de Britse stal haar entree noodgedwongen alsmaar verder naar achteren te moeten schuiven. Men heeft, de afgelopen zaterdag geplande testdag meegerekend, inmiddels al vijf dagen vertraging opgelopen. Als dat maar goedkomt…
Meest gelezen