Feit is dat iedereen met de billen bloot gaat in Barcelona, want als de systemen niet werken, dan kan de concurrentie dat zien. Althans, iedereen met de billen bloot: Williams is het seizoen 2019 op de slechtst denkbare manier begonnen. De equipe die vorig jaar troosteloos tiende en laatste werd, was er op de eerste dag in Spanje niet eens bij. De officiële lezing is dat er een aantal onderdelen zich in de eindfase van productie bevinden, en dat deze nog vanuit Grove naar het Circuit de Barcelona-Catalunya moeten worden gebracht. Of er stiekem niet meer aan de hand is, zal in de komende dagen blijken.
Met de vermelding van Williams is de eerste, en eigenlijk enige, verliezer gemeld. De overige teams hadden weinig noemenswaardige problemen en lieten hun rijders naar hartenlust rondjes over het Spaanse asfalt sturen. McLaren, Red Bull Racing, Mercedes, Renault én Alfa Romeo kwamen boven de honderd ronden uit; Sebastian Vettel kreeg het zelfs, op dag één van 2019, al voor elkaar om bijna drie GP-afstanden af te leggen. Bovendien was de viervoudig kampioen ook nog de snelste van de dag: dubbel succes!
Mercedes speelde overduidelijk verstoppertje op testdag nummer één
Wie nu van plan is om al zijn of haar spaarcentjes op Vettel te zetten, zal zich echter toch nog even achter de oren moeten krabben. Ja, de Ferrari ziet er goed uit, maar Vettel reed zijn snelste tijd op een zachtere (en dus snellere) band dan waar enkele van zijn tegenstanders mee onderweg waren. Regerend titelhouder Mercedes speelt overduidelijk verstoppertje. Valtteri Bottas en Lewis Hamilton noteerden respectievelijk de achtste en de negende tijd, waar er uiteindelijk elf coureurs tot een getimede ronde kwamen. En Max Verstappen? De Nederlander stuurde de Red Bull RB15 die weer als vanouds in het matblauw was gehuld iets na negenen ’s ochtends de garage uit, om meteen tot stilstand te komen. Honda-problemen?! Nee, een code rood en dus een verbod om de baan op te rijden. In de eerste uren hield de Nederlander zich koest, om in de loop van de dag los te komen. Een totaalaantal van 128 ronden is zeer bemoedigend, bovendien: een Honda-motor liet de hoogste topsnelheid van de dag noteren. Vierde, op ruim een tel van de ontketende Vettel, maar nog veel belangrijker: ontzettend veel data binnengehaald en een Honda-krachtbron die als een zonnetje liep.
Max Verstappen had niets te klagen na de eerste testdag van 2019 Opvallendheden: de McLaren die goed meedraait, Racing Point dat in acht uur trainingstijd tot slechts dertig rondjes komt en Renault dat vrij onzichtbaar een lang programma afwerkt. Bovendien gaan de nieuwe wagens, die volgens sommige techneuten anderhalve seconden langzamer zouden zijn dan de oude, in vergelijkbaar tempo als dat de auto's van vorig jaar rond dezelfde tijd deden rond. Belangrijk detail: in 2018 was het stervenskoud in Barcelona, waar de temperaturen dit jaar met name rond het middaguur aangenaam zijn. Een onderbelichte factor die in het totaalplaatje een gigantisch verschil kan maken. Het seizoen 2019 is begonnen, de nieuwe wagens hebben hun vuurdoop beleefd. Hoge achtervleugels, ‘simpele’ voorvleugels en glimmende banden (vanwege een nieuwe behandeling die Pirelli ze geeft) deden haar entree, Brexit-perikelen en een norse Fin die geen zin heeft in media-aandacht vormen nog steeds onderwerp van gesprek..
Meest gelezen