Voor Visser betekende het dat ze haar eerste meters in een formulewagen mocht maken, in ruim twee jaar tijd. In het eerste weekend van november 2016 had ze namelijk haar laatste Formule V8 3.5-wedstrijd afgewerkt, om sindsdien standaard met een dak boven haar hoofd te rijden. Desalniettemin verliep de terugkeer in een eenzitter moeiteloos, zo vertelt Visser exclusief aan Racingnews365 .
"Het was heel vet om voor de eerste keer met een Formule E-auto te rijden", blikt de rappe dame terug. "Ik vond het circuit in Ad Diriyah ook erg mooi. Met name de eerste en de tweede sector zitten vol snelle bochten die rap in elkaar overlopen. Het was tricky, maar dat maakt het gelijk ook leuk. Ook al had ik ruim twee jaar niet in een formulewagen gezeten, ik voelde me best snel weer gewoon goed in zo’n auto." Aan snelheid is de Nederlandse wel gewend: de 3,5-liter V8-beesten die ze tussen 2014 en 2016 rondstuurde haalden hogere topsnelheden dan de Formule E-bolides. "Vergeet niet dat het natuurlijk wel iets anders is om met een elektrische wagen te rijden", attendeert Visser op een van de verschillen. "Met name in een racesimulatie moet je energiezuinig rijden. Bovendien zijn de stratencircuits waar deze klasse op rijdt erg smal, wat het gevoel van snelheid juist weer ten goede komt. Overigens hoorde ik van de andere rijders dat deze bolide een stuk sneller is dan de eerste generatie wagen." Tekst gaat verder onder foto
Beitske Visser
Ondanks een batterijprobleem in de ochtend heb ik mijn rondetijden 's middags constant verbeterd
Scorebordjournalistiektechnisch was de vijftiende plaats waarop Visser eindigde ietwat teleurstellend te noemen, maar navraag leert dat de Friezin geen gebruik kon maken van de vermogensboost. Zodoende reed Visser elk van haar ronden met de gebruikelijke 200 kW, waar andere deelnemers 250 kW tot hun beschikking hadden. Omgerekend een verschil van liefst zeventig paardenkrachten. "Vanwege een batterijprobleem hebben we in de ochtendsessie niet veel kunnen rijden en in de middag heb ik de wagen met vaste rijder Alexander Sims gedeeld. Gelukkig heb ik dus toch nog wat meters kunnen maken! Helaas kwamen we niet aan de kwalificatiesimulatie toe, maar met 200 kW wist ik me constant te verbeteren. Dat was goed. Het was een leuke ervaring om aan deze FE-test deel te nemen en ik ben BMW dankbaar dat ze me hebben gevraagd." Als reserverijdster van BMW zal Visser naar alle waarschijnlijkheid nog meer meters mogen maken in de wagen die officieel gerund wordt door ‘BMW i Andretti Motorsport’. "Dat is wel het plan", bevestigt de 23-jarige. "Ik weet niet precies waar en wanneer, maar ik ben test- en reserverijder van BMW in de Formule E en dus zal ik naar bijna alle races gaan. Voor 2019 ga ik waarschijnlijk meedoen aan de nieuwe W Series, de klasse voor vrouwelijke coureurs, en verder zijn we op dit moment nog bezig met plannen om te kijken wat er nog meer mogelijk is." Dankzij António Félix da Costa ging BMW zaterdagmiddag met de eerste Formule E-zege van het seizoen 2018-19 aan de haal : de Portugees versloeg in een spectaculaire openingsrace regerend kampioen Jean-Éric Vergne. Het Formule E-seizoen wordt na oud en nieuw vervolgd met een wedstrijd in de straten van het Marokkaanse Marrakech.
Meest gelezen