vr 15 mrt - zo 17 mrt
  • 1 BOT LAP 58
  • 2 HAM + 20.886
  • 3 VER + 22.520
bhr
vr 29 mrt - zo 31 mrt
  • 1 HAM LAP 57
  • 2 BOT + 2.980
  • 3 LEC + 6.131
aus
chn
vr 12 apr - zo 14 apr
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 BOT + 6.552
  • 3 VET + 13.744
bhr
aze
vr 26 apr - zo 28 apr
Quali za 27 apr 15:00 16:00
Race zo 28 apr 14:10 16:10
chn
esp
vr 10 mei - zo 12 mei
Quali za 11 mei 15:00 16:00
Race zo 12 mei 15:10 17:10
aze
mco
do 23 mei - zo 26 mei
Quali za 25 mei 15:00 16:00
Race zo 26 mei 15:10 17:10
esp
can
vr 07 jun - zo 09 jun
Quali za 08 jun 20:00 21:00
Race zo 09 jun 20:10 22:10
mco
fra
vr 21 jun - zo 23 jun
Quali za 22 jun 15:00 16:00
Race zo 23 jun 15:10 17:10
can
aut
vr 28 jun - zo 30 jun
Quali za 29 jun 15:00 16:00
Race zo 30 jun 15:10 17:10
fra
gbr
vr 12 jul - zo 14 jul
Quali za 13 jul 15:00 16:00
Race zo 14 jul 15:10 17:10
aut
deu
vr 26 jul - zo 28 jul
Quali za 27 jul 15:00 16:00
Race zo 28 jul 15:10 17:10
gbr
hun
vr 02 aug - zo 04 aug
Quali za 03 aug 15:00 16:00
Race zo 04 aug 15:10 17:10
deu
bel
vr 30 aug - zo 01 sep
Quali za 31 aug 15:00 16:00
Race zo 01 sep 15:10 17:10
hun
ita
vr 06 sep - zo 08 sep
Quali za 07 sep 15:00 16:00
Race zo 08 sep 15:10 17:10
bel
sgp
vr 20 sep - zo 22 sep
Quali za 21 sep 15:00 16:00
Race zo 22 sep 14:10 16:10
ita
rus
vr 27 sep - zo 29 sep
Quali za 28 sep 14:00 15:00
Race zo 29 sep 13:10 15:10
sgp
jpn
vr 11 okt - zo 13 okt
Quali za 12 okt 08:00 09:00
Race zo 13 okt 07:10 09:10
rus
mex
vr 25 okt - zo 27 okt
Quali za 26 okt 20:00 21:00
Race zo 27 okt 20:10 22:10
jpn
usa
vr 01 nov - zo 03 nov
Quali za 02 nov 22:00 23:00
Race zo 03 nov 20:10 22:10
mex
bra
vr 15 nov - zo 17 nov
Quali za 16 nov 18:00 19:00
Race zo 17 nov 18:10 20:10
usa
are
vr 29 nov - zo 01 dec
Quali za 30 nov 14:00 15:00
Race zo 01 dec 14:10 16:10
bra
Start GP Azerbeidzjan
Dagen
Uur
Min.
Sec.
F1-nieuws

BMW-reserverijdster Visser geniet van test in winnende Formule E-wagen

Afgelopen zondag mocht Beitske Visser, de snelste vrouw van Nederland, achter het stuur van een Formule E-wagen kruipen. De 23-jarige Friezin was door werkgever BMW, dat een dag eerder de eerste FE-race van het seizoen had gewonnen, uitgenodigd om de Gen2-bolide aan de tand te voelen tijdens een testdag in Saudi-Arabië.

Voor Visser betekende het dat ze haar eerste meters in een formulewagen mocht maken, in ruim twee jaar tijd. In het eerste weekend van november 2016 had ze namelijk haar laatste Formule V8 3.5-wedstrijd afgewerkt, om sindsdien standaard met een dak boven haar hoofd te rijden. Desalniettemin verliep de terugkeer in een eenzitter moeiteloos, zo vertelt Visser exclusief aan Racingnews365.

"Het was heel vet om voor de eerste keer met een Formule E-auto te rijden", blikt de rappe dame terug. "Ik vond het circuit in Ad Diriyah ook erg mooi. Met name de eerste en de tweede sector zitten vol snelle bochten die rap in elkaar overlopen. Het was tricky, maar dat maakt het gelijk ook leuk. Ook al had ik ruim twee jaar niet in een formulewagen gezeten, ik voelde me best snel weer gewoon goed in zo’n auto."

Aan snelheid is de Nederlandse wel gewend: de 3,5-liter V8-beesten die ze tussen 2014 en 2016 rondstuurde haalden hogere topsnelheden dan de Formule E-bolides. "Vergeet niet dat het natuurlijk wel iets anders is om met een elektrische wagen te rijden", attendeert Visser op een van de verschillen. "Met name in een racesimulatie moet je energiezuinig rijden. Bovendien zijn de stratencircuits waar deze klasse op rijdt erg smal, wat het gevoel van snelheid juist weer ten goede komt. Overigens hoorde ik van de andere rijders dat deze bolide een stuk sneller is dan de eerste generatie wagen."

Tekst gaat verder onder foto

Beitske Visser

- Ondanks een batterijprobleem in de ochtend heb ik mijn rondetijden 's middags constant verbeterd

Scorebordjournalistiektechnisch was de vijftiende plaats waarop Visser eindigde ietwat teleurstellend te noemen, maar navraag leert dat de Friezin geen gebruik kon maken van de vermogensboost. Zodoende reed Visser elk van haar ronden met de gebruikelijke 200 kW, waar andere deelnemers 250 kW tot hun beschikking hadden. Omgerekend een verschil van liefst zeventig paardenkrachten.

"Vanwege een batterijprobleem hebben we in de ochtendsessie niet veel kunnen rijden en in de middag heb ik de wagen met vaste rijder Alexander Sims gedeeld. Gelukkig heb ik dus toch nog wat meters kunnen maken! Helaas kwamen we niet aan de kwalificatiesimulatie toe, maar met 200 kW wist ik me constant te verbeteren. Dat was goed. Het was een leuke ervaring om aan deze FE-test deel te nemen en ik ben BMW dankbaar dat ze me hebben gevraagd."

Als reserverijdster van BMW zal Visser naar alle waarschijnlijkheid nog meer meters mogen maken in de wagen die officieel gerund wordt door ‘BMW i Andretti Motorsport’. "Dat is wel het plan", bevestigt de 23-jarige. "Ik weet niet precies waar en wanneer, maar ik ben test- en reserverijder van BMW in de Formule E en dus zal ik naar bijna alle races gaan. Voor 2019 ga ik waarschijnlijk meedoen aan de nieuwe W Series, de klasse voor vrouwelijke coureurs, en verder zijn we op dit moment nog bezig met plannen om te kijken wat er nog meer mogelijk is."

Dankzij António Félix da Costa ging BMW zaterdagmiddag met de eerste Formule E-zege van het seizoen 2018-19 aan de haal: de Portugees versloeg in een spectaculaire openingsrace regerend kampioen Jean-Éric Vergne. Het Formule E-seizoen wordt na oud en nieuw vervolgd met een wedstrijd in de straten van het Marokkaanse Marrakech.