Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Ferrari

Boardradio Leclerc legt pijnlijk Ferrari-gestuntel bloot

Ferrari sloeg niet voor het eerst in 2022 de strategische plank volledig mis door Charles Leclerc op intermediates naar buiten te sturen in Q3. Kansen om de fout te herstellen, greep men door nóg meer blunders niet. Onderstaand transcript van het boardradioverkeer maakt één en ander pijnlijk duidelijk.

Leclerc Brazil
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Ferrari

Tijdens de momenten in de pitlane en tijdens de eerste ronden op de intermediates die daarop volgen, staan Charles Leclerc en zijn engineer Marcos Padros voortdurend met elkaar in contact. In onderstaand transcript worden de woorden van Padros cursief weergegeven. De woorden van Leclerc geven we dikgedrukt weer.

"Nog tien seconden voor het licht op groen gaat. Sainz staat op softs, Verstappen en de beide Mercedessen staan ook op de softs." (Correctie): "Nog één minuut. Nog één minuut."
"Waar blijft de regen?"
"Die komt eraan vanuit bocht 1 het rechte stuk op."
"Is het veel?"

"Over één minuut verwachten we méér regen. Denk aan je energiemanagement, nog dertig seconden voor het licht op groen gaat."
"Ben ik de enige auto die op intermediates staat?"

Ja, we denken inderdaad dat jij de enige bent."

"En het licht staat op groen. Laat Sainz voorbij."
"Wat gaan we doen? Wil je dat ik mijn pushronde inzet, óók als het niet regent?"

"Daar komen we bij je op terug."
"Ik kom nog bij je terug."
"Er valt op dit moment absoluut geen regen."

"We denken dat het in bocht 12 nu regent."
"Ja, maar alsnog niet genoeg. Laat me iets weten."

"Push, we laten je het weten."

Op het moment dat Ferrari naar binnen wil roepen voor slicks, is Leclerc de ingang van de pitstraat reeds gepasseerd.

"Kom binnen, kom binnen, kom, kom, kom!"
"Geweldig hoor, geweldig. Laat me nu maar pushen."
"Wat doe ik?"

"Kom binnen, kom binnen. Kijk uit voor verkeer."
"Kom binnen, kom binnen, bevestig."
"We hebben multifunction tyre position two van je nodig. Multifuntction tyre position two."

Als Leclerc de baan weer op rijdt op slicks neemt de regen wél in hevigheid toe.

"Houd me op de hoogte over de regen. Wordt 't minder?"
"De regen zal in hevigheid toenemen."
"Verdomme nog aan toe."

"Begrepen."
"Ik ga risico's nemen."

"Achter je is Norris aan het pushen. Norris mindert nu snelheid. We hebben een enkele gele vlag in bocht 4. Een enkele gele vlag in bocht 4."
"Het regent denk ik te hard."

"Rode vlag."
"Heeft iedereen een ronde op slicks voltooid?"

"Ja, dat klopt."
"Verdomme prachtig"

"Kom binnen, kom binnen."
"Ja, maak je maar geen zorgen, rode vlag."

Speel de Viaplay Pitstop Challenge en maak kans op een VIP kartavond met Tom Coronel.

Speel nu de pitstop game
Forbidden

Weddenschappen Charles Leclerc

Unibet
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet

Formule 1 GP Brazilië 2022 RN365 Nieuwsdossier

27 reacties

RN365 Special
Red Bull-kopstukken vreesden even het ergste voor Verstappens kampioensbolide

RacingNews365 zat na het F1-seizoen exclusief samen met twee Red Bull-kopstukken. Technisch directeur Pierre Wache en Chief Engineer Paul Monaghan. Zij praten uitgebreid over de RB18 waarmee Verstappen dit jaar vijftien races won. Voorafgaand aan het seizoen vreesden ze nog dat de auto misschien 'beschadigd' zou zijn door het kampioensgevecht in 2021. Dat en meer lees je in ons interview.

Lees meer
Viaplay
x
Verboden FIA grijpt in en verbiedt Mercedes innovatie-per direct