De band tussen een coureur en zijn race-engineer is van groot belang. Daarbij is de rijder natuurlijk degene die alles achter het stuur regelt, terwijl de race-engineer de schakel vormt tussen de coureur en het team tijdens de uiterst belangrijke sessies op de baan. Misschien wel het bekendste voorbeeld van coureur en race-engineer zijn Max Verstappen en Gianpiero Lambiase. Ze hebben in de afgelopen jaren een zeer succesvolle samenwerking opgebouwd en wonnen vier jaar op rij de wereldtitel.
Het is echter bekend dat ze soms ruzie maken over de radio, waarbij Red Bull-teambaas Christian Horner het tweetal eerder al omschreef als een 'oud getrouwd stel'. Maar hoe zit dat eigenlijk tussen Lando Norris en zijn race-engineer Will Joseph? In een exclusief interview met RacingNews365 ontkent Joseph dat er een soortgelijke relatie bestaat met Norris, omdat het duo volgens hem begrijpt dat ze elkaar niet in twijfel hoeven te trekken in het openbaar.
"Ik zou ons niet omschrijven als een getrouwd stel, denk ik. Zo ver zijn we nog niet. Het is niet zo dat we niet zo ver zijn in onze relatie, maar onze relatie is op een subtiele manier anders. Op de radio maken we niet per se ruzie, dat proberen we privé te houden. Ik zeg vaak iets waar hij niet blij mee is, maar we hoeven dat gesprek niet publiekelijk te voeren. We kunnen hier terugkomen en zeggen: 'dit bedoelden we hiermee, waarom vond je het niet goed?' Een goed voorbeeld: hij zei iets op de radio en ik zei: 'dat klonk niet goed'. Hij zei dat het niet slecht klonk, toen hij het zei. Maar in het heetst van de strijd op de radio klinkt het veel slechter dan normaal."
Anderen bekeken ook:
Vertrouwen
Joseph is al sinds 2019 de race-engineer van Norris, toen de Brit zijn F1-debuut maakte. Het duo heeft in de daaropvolgende seizoenen hun relatie opgebouwd, waarbij Norris zich heeft ontwikkeld tot een titelkandidaat. Joseph benadrukt dat de gesprekken met de coureur veel verder gaan dan wat er over de teamradio te horen is en dat eventuele vijandigheid snel wordt weggenomen door met elkaar te praten, nadat de coureur is teruggekeerd in de garage.
"We maken ons geen zorgen over hoe dingen overkomen op de radio, omdat we weten dat het vertrouwen er is en we achteraf gesprekken kunnen voeren om te zeggen: 'Wat bedoelde je? Waarom was je het er niet mee eens? Waarom heb je ons advies niet opgevolgd? Waarom deed je het tegenovergestelde?'"
"Onderdeel daarvan is de structuur tussen mijzelf en de andere technici. Zodat we terug kunnen gaan, naar de gegevens kunnen kijken en kunnen zeggen: 'Oké, het was niet dat stukje, het was dit stukje'. Ik denk niet dat we een getrouwd stel zijn. Ik hoop dat we een volwassen relatie hebben waarin we het oneens kunnen zijn, maar dat maakt niet uit. We gaan gewoon verder, bouwen verder en leveren daardoor beter werk."
Artikel gaat verder onder de afbeelding.
Geen beste vrienden
Het onderhouden van een sterke relatie en een goede communicatielijn met de race-engineer is van cruciaal belang voor het succes van een coureur op het circuit. Hoewel de twee ook buiten het circuit een band delen, benadrukt Joseph dat ze geen voortdurende band hoeven te onderhouden als ze niet bij een Formule 1 Grand Prix zijn.
"Buiten het circuit zijn we niet de beste vrienden, maar ik zou zeker zeggen dat we vrienden zijn", aldus Joseph. "We hebben een zeer sterke relatie. Stuur ik hem doordeweeks berichten over bepaalde dingen? Nee. De taak van een race-engineer is om een volwassen relatie te hebben met een collega, want uiteindelijk is hij een vriend, maar ook een collega."
"Je moet een hechte relatie hebben, zodat als er dingen zijn die moeten worden gedaan, ik daar eerlijk over kan zijn en vice versa. We zijn dus zeker vrienden, maar we zijn geen beste vrienden. Dat hoeven we ook niet te zijn en dat moeten mensen ook niet van ons verwachten."
Bij een overwinning van Ajax op Sparta, pak je bij Unibet maar liefst 50x je inzet.
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Win 50x je inzetMeest gelezen
In dit artikel
Interviews RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!