Op het eerste oog lijkt het erop dat McLaren een fantastisch weekend achter de rug heeft in Hongarije. Met een eerste en tweede plek tijdens de kwalificatie én in de race mogen we toch wel stellen dat het een weekend was om over naar huis te schrijven, maar dat het achter de schermen finaal mis is gegaan valt niet aan de resultaten af te lezen.
Toch is niets minder waar, want een mislukte strategische call en ontzettend opmerkelijke team orders zorgden voor een interne strijd tijdens de race. Oscar Piastri lag lange tijd aan de leiding maar werd twee ronden later dan zijn teamgenoot naar binnen gehaald voor zijn pitstop, waardoor de leiding in de race in de schoot van Lando Norris geworpen werd.
Norris zou de leiding echter terug moeten geven aan Piastri, zodat de volgorde van enkele ronden geleden weer hersteld kon worden.
Daar kwam over de boordradio echter de nodige frustratie bij kijken, want Norris was het totaal niet eens met de beslissing van zijn team. De slotfase van de race stond volledig in het teken van over en weer bekvechten over de volgende stap van de strategie, die met de seconde verder bergafwaarts ging. Norris gaf zich uiteindelijk alsnog gewonnen, maar dat ging niet zonder slag of stoot.
De tekst gaat verder na de video.
Alle boordradio's op een rij
Ronde 51
Tom Stallard [Race engineer Piastri]: “Oké, Oscar. Als je zometeen in de buurt van Norris komt, ruilen jullie van positie. Maar we willen wel voorkomen dat Lando daarmee tijd verliest."
Ronde 55
Will Joseph [Race engineer Norris]: “Je moet wat meer op je banden gaan letten, Lando. We willen Oscar zometeen voorbij laten.
Lando Norris: "Dan hadden we hem eerst zijn pitstop moeten laten maken, nietwaar?"
WJ: “Dat doet er nu niet toe.“
LN: “Nou ja... Jawel. Voor mij wel."
Ronde 57
WJ: "Oké, Lando. We denken nog steeds dat je te veel van je banden vraagt, in ieder geval in bochten vier en elf en van de achterbanden te veel bij het uitkomen van bochten zes en negen. Oscar rijdt nu 3.5 seconden achter je, we weten dat je het juiste zal doen."
Ronde 61
WJ: “Oké Lando, nog tien ronden te gaan. We denken dat beide auto's te veel van de banden vragen, maar denk vooral aan de meetings die we iedere zondagochtend hebben."
LN: “Ja, nou, vertel hem dan dat hij bij moet blijven, alsjeblieft."
Ronde 63
WJ: “Lando, hij kan niet dichterbij komen. Je hebt je punt bewezen, maar het doet er op dit moment echt niet toe."
LN: “Hij rijdt op dit moment op banden die een stuk sneller zijn. Ik zou hoe dan ook voor die undercut zijn gegaan. Als dat zo was geweest, was ik sowieso weg geweest."
WJ: "Lando, we hebben de pitstops in deze volgorde gedaan in het belang van het team."
Ronde 64
WJ: “Ik heb nog geprobeerd je te beschermen, vriend, dat beloof ik. Ik doe echt m'n best."
Ronde 66
WJ: “Lando, nog vijf ronden te gaan. Je kan een kampioenschap niet in je eentje winnen - je doet dat met het hele team. Je zal Oscar en de rest van het team nog nodig hebben."
Oscar Piastri: “Hoe langer we hiermee wachten, hoe riskanter het wordt."
TS: “Begrepen, Oscar. We zijn ermee bezig."
Ronde 67
WJ: “Als er nu een safety car komt, wordt het een hele gênante situatie. Doe het alsjeblieft nu."
Ronde 68
LN: “Ja, nou ja. Je hoeft niets meer te zeggen."
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!