Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Bottas: "Mercedes domineert niet dankzij Pirelli-banden"

De F1-renstal van Mercedes domineert het Formule 1-seizoen 2019. Alle zeven de verreden Grands Prix werden gewonnen door een van de zilveren bolides. Daar waar de concurrentie wijst op een mogelijk voordeel vanuit bandenleverancier Pirelli, weerspreekt Valtteri Bottas dit.

Waar veel teams en hun coureurs dit jaar steen en been klagen over de nieuwe banden, lijkt Mercedes juist geen problemen te hebben met het vernieuwde rubber. Dit ondanks dat de banden vorig seizoen nog regelmatig zorgden voor problemen bij de Duitse renstal. Dit seizoen zijn de rollen omgedraaid en worstelen concurrenten Ferrari en Red Bull met het doorgronden van de Pirelli-banden. Het loopvlak van de banden is 0,4 millimeter dunner geworden, volgens de concurrentie op aandringen van Mercedes. Volgens Valtteri Bottas zijn de banden echter niet de enige reden voor de dominantie van Mercedes. "Het is lastig om te zeggen dat dit door de banden komt. Na elke race heerst er nog steeds het gevoel dat we meer uit de banden hadden kunnen halen, ook al presteerden we de meeste weekenden goed. Om de banden tijdens kwalificatie en race perfect werkend te krijgen is extreem lastig. Ik zou dus niet zeggen dat we simpelweg verbeterd zijn door het bandengebruik, maar de auto en suspensie werken nu ook gewoon beter op langzamere snelheid." In de voorgaande jaren kon Mercedes altijd vertrouwen op haar krachtige motor, maar concurrent Ferrari heeft het gat in vermogen inmiddels gedicht. Voor de Duitse equipe reden om haar designfilosofie te wijzigen, waarbij de W10 meer een allrounder is geworden. "De auto is beweeglijker, waarbij we veel progressie hebben geboekt ten opzichte van vorig jaar. Toen verloren we nog veel tijd in langzame bochten, nu hebben we duidelijk een grote sprong gemaakt op dat vlak. De voorkant van de auto is een stuk beter bij het insturen en in het midden van de bocht, waardoor je wat later kan remmen en meer vertrouwen hebt in de voorkant van de auto. " Vergeleken met vorig jaar voelt het alsof de auto daadwerkelijk stuurt in de richting die je op wil gaan. Dat is echter het mechanische aspect. Qua aerodynamica hebben we ook een flinke vooruitgang geboekt. In vergelijk met Ferrari zijn wij nu veel sneller in de bochten, maar verliezen we tijd op de rechte stukken. Iets dat komt doordat onze auto meer downforce heeft", besluit Bottas.

Viaplay
x
Hulkenberg 'Op weg naar nieuw F1-team'