Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 VER + 0.745
  • 3 BOT + 37.383
ita
vr 16 apr - zo 18 apr
  • 1 VER LAP 63
  • 2 HAM + 22.000
  • 3 NOR + 23.702
bhr
por
vr 30 apr - zo 02 mei
Quali za 01 mei
Race zo 02 mei
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei
Quali za 08 mei
Race zo 09 mei
por
mco
do 20 mei - zo 23 mei
Quali za 22 mei
Race zo 23 mei
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
Quali za 05 jun
Race zo 06 jun
mco
can
vr 11 jun - zo 13 jun
Quali za 12 jun
Race zo 13 jun
aze
fra
vr 25 jun - zo 27 jun
Quali za 26 jun
Race zo 27 jun
can
aut
vr 02 jul - zo 04 jul
Quali za 03 jul
Race zo 04 jul
fra
gbr
vr 16 jul - zo 18 jul
Quali za 17 jul
Race zo 18 jul
aut
hun
vr 30 jul - zo 01 aug
Quali za 31 jul
Race zo 01 aug
gbr
bel
vr 27 aug - zo 29 aug
Quali za 28 aug
Race zo 29 aug
hun
nld
vr 03 sep - zo 05 sep
Quali za 04 sep
Race zo 05 sep
bel
ita
vr 10 sep - zo 12 sep
Quali za 11 sep
Race zo 12 sep
nld
rus
vr 24 sep - zo 26 sep
Quali za 25 sep
Race zo 26 sep
ita
sgp
vr 01 okt - zo 03 okt
Quali za 02 okt
Race zo 03 okt
rus
jpn
vr 08 okt - zo 10 okt
Quali za 09 okt
Race zo 10 okt
sgp
usa
vr 22 okt - zo 24 okt
Quali za 23 okt
Race zo 24 okt
jpn
mex
vr 29 okt - zo 31 okt
Quali za 30 okt
Race zo 31 okt
usa
bra
vr 05 nov - zo 07 nov
Quali za 06 nov
Race zo 07 nov
mex
aus
vr 19 nov - zo 21 nov
Quali za 20 nov
Race zo 21 nov
bra
sau
vr 03 dec - zo 05 dec
Quali za 04 dec
Race zo 05 dec
aus
are
vr 10 dec - zo 12 dec
Quali za 11 dec
Race zo 12 dec
sau
Start GP Portugal
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Valtteri Bottas

Bottas onthult hoe hij Verstappen hielp om Hamilton te verslaan

Een bijzondere openbaring van Valtteri Bottas in de Netflix-serie Drive to Survive, waar men inzoomde op de Mercedes-coureur. Hij vertelt hoe hij Max Verstappen hielp, om zo Lewis Hamilton te kunnen verslaan.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Mercedes

Let op: Dit artikel bevat spoilers voor de Netflix-Serie Drive to Survive

Valtteri Bottas wordt door velen beschouwd als de nummer twee van Mercedes. De Fin zelf is het daar echter niet mee eens. In het nieuwste seizoen van de Netflix-serie over Formule 1: Drive to Survive, volgt de cameraploeg de Fin op de voet in aanloop naar het 2020-seizoen en tijdens de Russische Grand Prix.

In Sotsji moest hij twee jaar daarvoor namelijk de overwinning aan Hamilton geven, iets waar hij helemaal kapot van was. In aanloop naar 2020 wilde hij niet wederom het tweede Mercedes-plan zijn. "Ik weet dat ik in het verleden veel tweede geworden ben, maar ik wil bewijzen dat ik niet alleen de nummer twee ben. Ik haat tweede zijn. De beste stuurlui staan aan wal, maar ik laat hen mij niet raken. Ik weet waar ik voor ga en waar ik toe in staat ben. Lewis weet hoe hongerig ik ben naar overwinningen en de titel."

Volgens Bottas behandelt het Mercedes-personeel hem soms als de tweede coureur, niet eens expres. "Veel mensen in het team hebben, al zullen ze dat niet toegeven, misschien onbewust een nummer één en twee coureur. Soms moeten teamleden zich afvragen, geven we ze een gelijke behandeling?"

Voorafgaand aan het raceweekend in Rusland in 2020 had hij zichzelf dan ook beloofd om egoïstischer te zijn. Tijdens de kwalificatie mikte hij natuurlijk op de poleposition, maar toen hij een paar foutjes maakte tijdens zijn snelle ronde, besloot hij iets bijzonders te doen. Hij gaf Max Verstappen namelijk een slipstream op het moment dat de Nederlander net een snelle ronde was begonnen.

Het gevolg: Verstappen kwalificeerde als tweede, Bottas als derde. Raar, zou je denken, maar eigenlijk was het heel geniepig. "Op elk circuit wil je eerste of tweede starten, maar op dit circuit moet je als eerste of derde starten als je wilt winnen", zo legt hij zijn keuze uit om Verstappen een slipstream te geven.

"Het is bijna een hele kilometer naar de eerste bocht. Als je achter iemand rijdt, dan is er minder luchtweerstand en rijd je sneller op het rechte stuk. Dat is een groot voordeel. Als je niet op pole staat, dan moet je op deze baan als derde starten om te winnen. Om Lewis te verslaan race ik hard en eerlijk, maar soms denk ik fuck it."

Bottas startte dus vanaf plek drie en zijn plan leek bijna te werken. In aanloop naar de eerste bocht haalde hij Verstappen in en wist hij Hamilton net niet te verschalken. Uiteindelijk won hij de race toch wel, nadat Hamilton tien seconden straf kreeg vanwege een dubbele foute proefstart aan het einde van de pitstraat voorafgaand aan de race.

"Na Sotsji 2018 besefte ik dat ik al mijn kansen moest grijpen. Ik begreep niet waarom het team teleurgesteld was met de derde plek. Ze weten dat het beter is dan de tweede plek. Of ik het expres deed? Alleen ik weet dat, maar ik hou hier niet zijn als ik niet af en toe egoïstisch was", lacht hij geniepig. "Iedereen verwacht dat Lewis wint, maar iedereen breekt, ook Lewis."

Toch is het niet makkelijk om de teamgenoot van de zevenvoudig wereldkampioen te zijn, zo concludeert hij. "Elke coureur zou er alles aan doen om in mijn stoeltje te zitten. Maar het is vaak niet makkelijk, meestal eigenlijk, als je het tegen Lewis op moet nemen. Het kost veel energie. Er is een reden dat Lewis in dit team zit, maar er moet ook een reden zijn dat ik in het team zit. Ik haat het om tweede te zijn. Ik ben niet de nummer twee."

Max Verstappen en Red Bull oogden ijzersterk, terwijl Mercedes het verrassend lastig had tijdens de testdagen. Wat betekent dit voor de titelkansen van Verstappen?

19 reacties

    x