Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Bottas onthult hoe hij Verstappen hielp om Hamilton te verslaan

Een bijzondere openbaring van Valtteri Bottas in de Netflix-serie Drive to Survive, waar men inzoomde op de Mercedes-coureur. Hij vertelt hoe hij Max Verstappen hielp, om zo Lewis Hamilton te kunnen verslaan.

Let op: Dit artikel bevat spoilers voor de Netflix-Serie Drive to Survive Valtteri Bottas wordt door velen beschouwd als de nummer twee van Mercedes. De Fin zelf is het daar echter niet mee eens. In het nieuwste seizoen van de Netflix-serie over Formule 1: Drive to Survive, volgt de cameraploeg de Fin op de voet in aanloop naar het 2020-seizoen en tijdens de Russische Grand Prix. In Sotsji moest hij twee jaar daarvoor namelijk de overwinning aan Hamilton geven, iets waar hij helemaal kapot van was. In aanloop naar 2020 wilde hij niet wederom het tweede Mercedes-plan zijn. "Ik weet dat ik in het verleden veel tweede geworden ben, maar ik wil bewijzen dat ik niet alleen de nummer twee ben. Ik haat tweede zijn. De beste stuurlui staan aan wal, maar ik laat hen mij niet raken. Ik weet waar ik voor ga en waar ik toe in staat ben. Lewis weet hoe hongerig ik ben naar overwinningen en de titel." Volgens Bottas behandelt het Mercedes-personeel hem soms als de tweede coureur, niet eens expres. "Veel mensen in het team hebben, al zullen ze dat niet toegeven, misschien onbewust een nummer één en twee coureur. Soms moeten teamleden zich afvragen, geven we ze een gelijke behandeling?" Voorafgaand aan het raceweekend in Rusland in 2020 had hij zichzelf dan ook beloofd om egoïstischer te zijn. Tijdens de kwalificatie mikte hij natuurlijk op de poleposition, maar toen hij een paar foutjes maakte tijdens zijn snelle ronde, besloot hij iets bijzonders te doen. Hij gaf Max Verstappen namelijk een slipstream op het moment dat de Nederlander net een snelle ronde was begonnen. Het gevolg: Verstappen kwalificeerde als tweede, Bottas als derde. Raar, zou je denken, maar eigenlijk was het heel geniepig. "Op elk circuit wil je eerste of tweede starten, maar op dit circuit moet je als eerste of derde starten als je wilt winnen", zo legt hij zijn keuze uit om Verstappen een slipstream te geven. "Het is bijna een hele kilometer naar de eerste bocht. Als je achter iemand rijdt, dan is er minder luchtweerstand en rijd je sneller op het rechte stuk. Dat is een groot voordeel. Als je niet op pole staat, dan moet je op deze baan als derde starten om te winnen. Om Lewis te verslaan race ik hard en eerlijk, maar soms denk ik fuck it ." Bottas startte dus vanaf plek drie en zijn plan leek bijna te werken. In aanloop naar de eerste bocht haalde hij Verstappen in en wist hij Hamilton net niet te verschalken. Uiteindelijk won hij de race toch wel, nadat Hamilton tien seconden straf kreeg vanwege een dubbele foute proefstart aan het einde van de pitstraat voorafgaand aan de race. "Na Sotsji 2018 besefte ik dat ik al mijn kansen moest grijpen. Ik begreep niet waarom het team teleurgesteld was met de derde plek. Ze weten dat het beter is dan de tweede plek. Of ik het expres deed? Alleen ik weet dat, maar ik hou hier niet zijn als ik niet af en toe egoïstisch was", lacht hij geniepig. "Iedereen verwacht dat Lewis wint, maar iedereen breekt, ook Lewis." Toch is het niet makkelijk om de teamgenoot van de zevenvoudig wereldkampioen te zijn, zo concludeert hij. "Elke coureur zou er alles aan doen om in mijn stoeltje te zitten. Maar het is vaak niet makkelijk, meestal eigenlijk, als je het tegen Lewis op moet nemen. Het kost veel energie. Er is een reden dat Lewis in dit team zit, maar er moet ook een reden zijn dat ik in het team zit. Ik haat het om tweede te zijn. Ik ben niet de nummer twee."

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Portimao Verstappen test Ferrari in Portugal