Valtteri Bottas was jarenlang een vast gezicht binnen de Formule 1. Eerst bij Mercedes, waar hij als stabiele kracht jarenlang meebouwde aan het dominante tijdperk van de Duitse renstal. De afgelopen drie jaar kon hij echter geen hoge ogen gooien bij Stake F1, waar het sowieso al niet van een leien dakje ging aangezien het team nooit echt verder kwam dan de achterhoede. Bottas legt in een exclusief interview met RacingNews365 uit dat hij daar de gevolgen ook wel van ervaarde.
"Het waren twee ontzettend lastige seizoenen, met name 2024. Sinds ik achteraan de grid vocht, leek het wel alsof ik in de ogen van sommigen gewoon verdwenen was. Het is lastig voor mij om te bewijzen wat ik kan, maar dat hoort wel bij het spelletje. Ik heb niet het idee dat mijn capaciteiten echt achteruit gaan of dat ik me slechter voel in de auto, ik ben fysiek zelfs beter in vorm dan voorheen. Hoe meer je natuurlijk rijdt, hoe meer het ook helpt met je fitheid. Maar op basis van pure data en nummers ben ik nog nooit zo fit geweest."
Ook op andere vlakken leek Bottas het allemaal prima voor elkaar te hebben, zo legt hij uit. "Richting het einde van mijn contract had ik vooral veel vragen over mijn toekomst, maar ik was er altijd van overtuigd dat ik in 2025 op de grid zou staan. Zo zag het er ook naar uit. Er waren wel andere kansen, want we waren lange tijd serieus in gesprek met Williams en dat was echt mijn prioriteit. Aan het begin van het jaar had ik ook nog gesprekken met Ayao Komatsu om voor Haas te rijden, maar toen besloot ik vol in te zetten op een overstap naar Williams."
Toch nam zijn toekomst ineens een andere wending toen bleek dat Williams niet langer een optie was en hij bij Audi ook niet veel verder zou kunnen komen. "Maar daar kwam toen niks van vanwege de komst van Carlos Sainz en de financiële voordelen die hij met zich mee zou brengen, dus bleef ik over met dit project. Dat zou misschien wel leuk zijn geweest, maar ik denk dat iedereen hogerop toch dacht dat verandering nodig zou zijn, ook in het rijdersduo. Alle toekomstige beslissingen zullen eerst langs het bestuur van Audi gaan, zo ook over de coureurs. Sommigen wilden mij graag houden, maar anderen wilden juist verandering en een jonge coureur."
"Dat was voor mij wel lastig. Ik kreeg altijd het idee, vooral toen Mattia (Binotto, red.) zich bij het team aansloot, dat ik een steunpilaar zou worden in het project. Het was dus moeilijk om me ineens honderd procent ergens anders op te storten, omdat mij een stoeltje beloofd werd. Je kan dan wel om je heen kijken, maar je kan je nog nergens echt bij aansluiten. Dus was het een kwestie van afwachten tot ik kon tekenen en die vraag bleef wekenlang in de lucht hangen, ongeacht dat het op papier eigenlijk al geregeld was. Maar toen dat werd uitgesteld, wist ik al wel dat er iets aan de hand was en dat dat niet in mijn voordeel uit zou pakken."
Wat verdient Max Verstappen in de Formule 1? Bekijk hier alle salarissen van de F1-coureurs in 2025!
Salarissen F1-coureurs 2025Meest gelezen
In dit artikel
Interviews RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!