Brandstofleverancier Red Bull: "Huidige verbruiksregels niet van deze tijd"

Brandstof- en smeermiddelenfabrikant ExxonMobil is niet tevreden met de regels omtrent het olieverbruik in de motor. Die regels mogen wat betreft Red Bull's leverancier best nog wel wat strikter.

De laatste twee jaar is er veel gezegd en geschreven over meeverbranden van olie in de brandstof om zo meer pk's te genereren. Nu het oliereservoir vanaf 2019 leeg dient te zijn tijdens kwalificaties, lijkt dat principe aan banden te zijn gelegd, maar wat ExxonMobil betreft mogen de regels omtrent olieverbranding ook zonder trucage nog wat strikter.

Op dit moment mogen Formule 1-motoren 0.6 liter olie per 100 kilometer verbranden. "Dat cijfer ligt alsnog veel te hoog", stelt Red Bull's brandstofleverancier in gesprek met Autosport.com.

"Die cijfers staan haaks op wat de Formule 1 qua innovatie en motortechnologie moet zijn als voorbeeld voor de moderne auto-industrie. Stel je eens voor dat je zoveel olie zou verbruiken in je personenauto, daar zou je een extra tank voor nodig hebben!"

Volgens ExxonMobil-motorsportchef David Tsurusaki heeft de Formule 1 verkeerd geredeneerd bij het vaststellen van de bewuste verbruikslimiet: "Als je mensen in de Formule 1 bepaalde cijfers geeft, gaan ze die maximaal uitbuiten. Dat betekent dat teams te allen tijde die volledige 0.6 liter per 100 km zullen gebruiken, wat alsnog een absurde hoeveelheid olie is. Op die manier gaan we met de sport terug in de tijd in plaats van dat we vooruitstrevend zijn."

Reacties

Er ging iets mis bij het ophalen van de reacties... Kom op een later moment terug om de reacties te lezen.

Je bericht kon niet worden geplaatst. Probeer het nogmaals of log opnieuw in

De voordelen van een account:

  • Reageren op artikelen

  • Toegang tot exclusieve content

  • Win mooie prijzen met quizen en spellen

  • Profiteer van exclusieve voordelen