Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Brandstofleverancier Red Bull: "Huidige verbruiksregels niet van deze tijd"

Brandstof- en smeermiddelenfabrikant ExxonMobil is niet tevreden met de regels omtrent het olieverbruik in de motor. Die regels mogen wat betreft Red Bull's leverancier best nog wel wat strikter.

De laatste twee jaar is er veel gezegd en geschreven over meeverbranden van olie in de brandstof om zo meer pk's te genereren. Nu het oliereservoir vanaf 2019 leeg dient te zijn tijdens kwalificaties, lijkt dat principe aan banden te zijn gelegd, maar wat ExxonMobil betreft mogen de regels omtrent olieverbranding ook zonder trucage nog wat strikter. Op dit moment mogen Formule 1-motoren 0.6 liter olie per 100 kilometer verbranden. "Dat cijfer ligt alsnog veel te hoog", stelt Red Bull's brandstofleverancier in gesprek met Autosport.com.

"Die cijfers staan haaks op wat de Formule 1 qua innovatie en motortechnologie moet zijn als voorbeeld voor de moderne auto-industrie. Stel je eens voor dat je zoveel olie zou verbruiken in je personenauto, daar zou je een extra tank voor nodig hebben!" Volgens ExxonMobil-motorsportchef David Tsurusaki heeft de Formule 1 verkeerd geredeneerd bij het vaststellen van de bewuste verbruikslimiet: "Als je mensen in de Formule 1 bepaalde cijfers geeft, gaan ze die maximaal uitbuiten. Dat betekent dat teams te allen tijde die volledige 0.6 liter per 100 km zullen gebruiken, wat alsnog een absurde hoeveelheid olie is. Op die manier gaan we met de sport terug in de tijd in plaats van dat we vooruitstrevend zijn."

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Portimao Verstappen test Ferrari in Portugal