Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Brawn adviseert Red Bull Racing voor samenwerking met Honda

Na twaalf seizoenen gebruik te hebben gemaakt van Renault-motoren, switcht Red Bull Racing dit jaar naar krachtbronnen van Japanse makelij. Honda voorziet de viervoudig wereldkampioenen in 2019 van motoren, nadat ze deze vorig jaar al leverden aan Red Bulls zusterteam Toro Rosso. Formule 1-baas Ross Brawn werkte vroeger bij Honda en heeft zodoende een aantal adviezen voor Red Bull.

Nadat Brawn Ferrari medio jaren '00 verliet om bij BAR aan de slag te gaan, werd zijn nieuwe werkgever overgenomen door Honda. Het eerste seizoen van het solobestaan verliep prima met een overwinning en meerdere podiumplaatsen, maar na 2006 kwam de klad erin. De twee daaropvolgende seizoenen leken rechtstreeks uit de hel te komen voor de Japanse fabrikant. Nadat Honda zich terugtrok uit de F1 en Brawn de inboedel overnam, reeg het tot Brawn GP omgedoopte team in 2009 de successen aaneen om uiteindelijk wereldkampioen bij zowel de coureurs als de teams te worden.

"Wat ontzettend belangrijk is voor Honda, is dat men duidelijk heeft wat de sleutel tot succes in de Formule 1 is", laat Brawn in een exclusief interview met een Chinese journalist van Motorsport.com weten. "Toen ik me bij Honda voegde, wist men niet duidelijk wat er speelde. De juiste prioriteiten sneeuwden onder en mijn voornaamste taak was om de engineers aan goede dingen te laten werken. Ik weet me nog goed te herinneren dat men bij Honda dacht dat hun motor extreem krachtig was, terwijl ik bij Ferrari met eigen ogen een betere krachtbron had mogen aanschouwen." "Ik weet zeker dat Red Bull Racing ervoor zal zorgen dat Honda een helder beeld krijgt van de situatie. Ze hebben veel werk voor de boeg en de uitdaging is niet mals, maar hetgeen wat in eerste instantie het belangrijkste is, is dat je van jezelf duidelijk hebt wat je sterkten en je zwakten zijn. Zodra Red Bull Racing en Honda dat duidelijk hebben, zullen ze naar mijn mening in een sterke positie zitten." Honda keerde in 2015 terug in de Formule 1 als motorleverancier, samen werd gewerkt met het team van McLaren. Deze partnership liep uit op een faliekante mislukking. Na drie jaren rommelen in de marge werd Honda door McLaren de deur gewezen, waarop het Japanse bedrijf richting Toro Rosso trok. De pieken werden in 2018 al een stuk hoger in vergelijk met de voorgaande seizoenen, de dalen leken ook wat minder diep.

Viaplay
x
LIVE Reacties na bizar einde sprintkwalificatie