In 2019 moet met een nieuwe aerodynamisch concept close racing en inhalen in de Formule 1 bevorderd worden. Grotere en simpelere vleugels moeten voor minder downforce en minder 'vuile' lucht achter de auto's zorgen.
Allemaal leuk en aardig, maar Formule 1-teams vinden toch wel manieren om de verminderde downforce van de vleugels te compenseren en de luchtstromen toch weer om de auto's heen te geleiden, zo luidt de mening van enkele Formule 1-teams, waaronder Mercedes. Ross Brawn is echter van mening dat de regels zoals ze bedacht zijn zeker hun nut gaan bewijzen: "Natuurlijk weten we niet waar de teams mee op de proppen gaan komen tot het moment dat ze tijdens de wintertests naar buiten rijden, maar we houden vast aan onze voorspellingen. We denken dat we twintig procent winst boeken met de nieuwe regels", aldus Brawn in gesprek met F1.com . Overigens zijn de regelwijzigingen voor 2019 een eerste stap richting het ultieme doel van close racing: "Het is niet zo dat we nu deze maatregelen nemen en er dan niet meer naar omkijken. We moeten leren van de stappen die we nu zetten en die kennis gebruiken in alle daaropvolgende fasen. We zitten nu nog maar op een kwart van wat we denken dat we kunnen bereiken."
Meest gelezen