Eén klein probleempje: McLaren rijdt sinds begin 2018 met motoren van Renault en dat merk maakt gebruikt van de door Castrol geleverde smeermiddelen. Om een 'Red Bull-situatie' te voorkomen (Red Bull werkt samen met ExxonMobil, iets wat gedurende de slotfase van de Renault-samenwerking niet zeer vruchtbaar bleek) besloot McLaren om de Petrobras-logo's vast te voeren, maar tot nader orde gebruik te maken van Castrol. De huidige beleidsbepalers in Brazilië (in de afgelopen winter is er een nieuwe president geïnstalleerd) zien er niets in om geld in McLaren te blijven pompen. President Bolsonaro beweert dat de oliemaatschappij, waarin de overheid een meerderheidsbelang heeft, begin 2018 een deal van omgerekend 170 miljoen euro heeft gesloten - voor vijf Formule 1-seizoenen. Hoewel McLaren nooit officiële cijfers heeft gepubliceerd, wordt in de paddock aangenomen dat het bedrag dat Petrobras ze betaalt, aanzienlijk minder is dan de Braziliaanse president meent. President Bolsonaro richtte zich tot zijn Twitter-volgers om het nieuws wereldkundig te maken. "Op dit moment zoekt het bedrijf (Petrobras, red.) vanwege een overheidsbesluit mogelijkheden om het contract voortijdig te beëindigen." Zijn minister van Burgerschap, Terra, liet weten dat de sponsordeal 'onzin' is. "Het is absurd dat we zoveel betalen voor een klein logo'tje op de helmen van de Formule 1-coureurs." Mocht Petrobras zich inderdaad uit de deal willen draaien, dan is de kans levensgroot dat McLaren ze een hoog bedrag ter schadevergoeding oplegt vanwege het niet nakomen van de contractduur.
Meest gelezen