Als per 2026 de nieuwe motorreglementen ingaan in de Formule 1, zal Aston Martin de switch maken van Mercedes- naar Honda-motoren. Dat maakte Aston Martin zojuist wereldkundig. Het betekent meteen ook dat Honda definitief actief blijft in de F1, nadat de Japanse fabrikant eerder steeds aangaf zich in te hebben geschreven om vooral 'een vinger aan de pols' te houden. Met de deal komt een einde aan de samenwerking met Mercedes, die teruggaat tot de Force India-jaren van het team. Dat gegeven kan ook implicaties hebben voor de samenwerking tussen Mercedes en Aston Martin als bouwers van personenwagens. De samenwerking in de F1 werd namelijk deels verantwoord door het feit dat ze in reguliere automobielindustrie ook samenwerkingsverbanden aan waren gegaan. RacingNews365 heeft begrepen dat Aston Martin ook nog heeft overwogen om in zee te gaan met Audi of Porsche, als laatstgenoemde daadwerkelijk toe zou treden tot de Formule 1, maar twijfels of die fabrikanten in 2026 al klaar zouden zijn voor (het leveren van motoren aan) een klantenteam hebben naar verluidt een streep door die overwegingen gezet. Omdat Aston Martin in zee gaat met Honda (dat geen chassis' bouwt zoals Mercedes), zal Aston Martin in tegenstelling tot nu zelf onderdelen als versnellingsbakken, elektronica en hydraulische systemen moeten bouwen, iets waar met de bouw van de nieuwe fabrieken van Aston Martin rekening mee is gehouden. 2026 is tevens het jaar waarin Honda niet meer verbonden zal zijn aan Red Bull. Tot en met 2025 zullen de Japanner de Red Bull Powertrains-motoren van Red Bull blijven assembleren en onderhouden, maar daarna staat Red Bull in een partnership met Ford volledig op eigen benen.
Meest gelezen