Aston Martin diende een protest vanwege de crash van Carlos Sainz in het tweede deel van de kwalificatie. De bolide van Sainz kwam na een spin tot stilstand, wat resulteerde in een rode vlag. De Ferrari-coureur vervolgde daarna alsnog zelfstandig zijn weg naar de pitbox.
Het team uit Silverstone diende het protest in op basis van regel 39.6 van het sportieve reglement, zoals beschreven staat in het officiële FIA-document. Die regel geeft aan dat 'een coureur niet verder deel mag nemen aan de sessie als de auto tot stilstand komt op de baan tijdens een kwalificatiesessie'. Aston Martin wilde dus dat de tijden van Sainz, gereden na de rode vlag, werden verwijderd.
Na een hoorzitting met Aston Martin, andere teammanagers en de afgevaardigden van de FIA besloten de stewards om het protest te verwerpen. Zo werd er gediscussieerd of de tijd tussen dat Sainz de muur raakte en weg reed richting de pits, in totaal 1 minuut en 17 seconden, te lang was.
Ook werden er voorbeelden naar boven gehaald van soortgelijke incidenten waarbij dezelfde regel werd overtreden, maar waar toestemming werd verkregen om door te gaan en coureurs verder mochten deelnemen aan de sessie, zonder klachten van de teams.
"Rekening houdend met de talrijke voorbeelden waarbij auto's
stilstonden voor verschillende tijdsduur en toestemming kregen om opnieuw te starten en deel te nemen de betreffende sessie, waren we van mening dat de beslissing van de wedstrijdleiding niet niet in strijd was met het verleden en ook niet in strijd was met artikel 39.6", zo is het oordeel van de stewards.
Zo blijft de uitslag van de kwalificatie zoals die is met Carlos Sainz 'gewoon' op de zevende plek voor de Grand Prix van China.
De beroemde RN365 kalender download is er weer! Zet de F1-kalender voor 2025 met een druk op de knop in jouw agenda en mis geen seconde van het nieuwe F1-seizoen.
Download de F1-kalenderMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!