In de aanloop naar de Formule 1 Grand Prix van Qatar lag de vraag hoe de race eruit gaat zien nog volledig open. Als zorgen over de veiligheid van de banden immers zouden blijven bestaan na de sprintrace (lees daar hier alles over), dan zou de FIA een driestopper verplicht stellen met een maximale stintduur van 20 ronden.
Onderzoek van Pirelli naar de banden uit de sprintrace moest uitsluitsel geven en dat onderzoek heeft de Italiaanse bandenfabrikant nu afgerond. Men heeft geoordeeld dat enkel het aanpassen van de track limits onvoldoende is geweest om de zorgen over de veiligheid van de banden volledig weg te nemen. Wat naar verluidt ook niet heeft geholpen is dat de vele safety cars in de sprintrace een echte analyse van de maximale levensduur van de banden heeft bemoeilijkt.
Daarom schrijft de FIA nu min of meer een verplichte driestopper voor, waarbij de maximale stintlengte wordt teruggebracht naar achttien ronden, inclusief het aantal ronden dat mogelijk al in een eerdere sessie op die banden heeft gereden. Elk geval waarbij een coureur dat aantal overschrijdt, wordt voorgelegd aan de stewards, met als aantijging 'het rijden met een auto in een onveilige conditie'.
De driestopper is volgens de letter van de wet niet verplicht, maar is een logisch gevolg van de maximale stintlengte van 18 ronden. 3 x 18 ronden is immers 54 ronden en de totale race telt 57 ronden.
Voorspel en win
Wie wint de Grand Prix van Qatar 2023?
Speel mee en maak kans op een prachtige Max Verstappen drivers cap!
Speel meeDe beroemde RN365 kalender download is er weer! Zet de F1-kalender voor 2025 met een druk op de knop in jouw agenda en mis geen seconde van het nieuwe F1-seizoen.
Download de F1-kalenderMeest gelezen
In dit artikel
Formule 1 GP Qatar 2023 RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!