Zo veel frustraties zitten er in het lijf van Fernando Alonso wanneer hij er - uitgerekend tijdens Honda's thuisrace in Japan - genoeg van heeft. We schrijven najaar 2015 en Alonso is met de amechtige McLaren-Honda volstrekt kansloos op het lange rechte stuk van Suzuka. De een na de andere auto snel de weerloze bolide met startnummer 14 voorbij. " Aaarghh... GP2-engine !" klinkt het door de boordradio, en miljoenen tv-kijkers kunnen meegenieten van de zeldzame woede-uitbarsting. Het komt nadien niet meer goed tussen Honda en Alonso en de kreet lijkt hem zelfs een vervolg van zijn autosportloopbaan te gaan kosten. Alonso als persona non grata , in ieder geval bij Honda. Flavio Briatore is in de podcast F1: Beyond the Gri d glashelder over het inmiddels historische voorval. "Dat was fout. Maar tegelijkertijd doet mij de frustratie denken aan die van Michael Schumacher in 1994, toen we merkten dat Cosworth de ontwikkeling van de motor niet kon bijbenen. Daarom stapte Benetton in 1995 over op motoren van Renault." Briatore erkent dat hij voor 2021 nog altijd de mogelijkheden onderzoekt zijn pupil weer bij een 'goed Formule 1-team' onder te brengen. "Ik ben er honderd procent zeker van dat hij weer goed kan presteren. Hij is als een rottweiler, hij geeft nooit op. Of het gaat lukken? We gaan het zien."
Meest gelezen