Vaak wordt Benetton-teambaas Flavio Briatore geroemd om het inlijven van Schumacher, die net één Grand Prix-start achter zijn naam had staan toen Benetton hemel en aarde bewoog om de Duitse jongeling in een van hun wagens te krijgen. Ross Brawn, destijds technisch directeur bij het sportscar-team van Jaguar en samen met teameigenaar Tom Walkinshaw nauw betrokken bij het Benetton van Briatore, tipte de Italiaanse stalbaas namelijk.
"Je weet nooit van tevoren hoeveel succes een coureur gaat hebben in de toekomst, maar wij zagen in onze sportscar-tijd al dat Michael over exceptionele talenten beschikte", vertelde Brawn bij de F1-podcast Beyond The Grid. "Wij werkten voor Jaguar en hij reed voor Mercedes. Wij hadden de betere wagen, maar als Michael in de Mercedes stapte waren we niet zeker van onze successen. We waren Mercedes daarom behoorlijk dankbaar dat ze elk van hun drie rijders gelijke kansen gaven, want als Michael constant achter het stuur had gezeten, hadden we minder goede resultaten geboekt." Al voor Schumacher zijn debuut maakt, bij Jordan, willen Walkinshaw en Brawn hem bij Benetton stallen. Het duo is dan net betrokken geraakt bij de Italiaanse formatie waarvoor op dat moment drievoudig wereldkampioen Nelson Piquet en diens duidelijke waterdrager Roberto Moreno rijden. "Flavio wilde hem echter niet, want hij kende Michael niet. Bovendien was er geen reden om een van onze rijders te lozen. Toen Michael eenmaal debuteerde op Spa-Francorchamps, namens Jordan, en een verpletterende indruk achter liet, zag Flavio dat het een speciale rijder betrof." Briatore wil Schumacher en gaat niets uit de weg om het Duitse wonderkind in zijn wagen te krijgen. Er wordt een rechtszaak aangespannen door Jordan, maar uiteindelijk schikt teambaas Eddie Jordan. Vaste rijder Moreno krijgt een zak dukaten mee om zich stil te houden en zijn stoeltje af te staan, Schumacher zit al tijdens zijn tweede race in de Benetton. Volgens Brawn had meervoudig kampioen Piquet op dat moment overigens genoeg gezien om te beseffen dat zijn eigen tijd erop zat. "In die paar races dat Piquet en Schumacher teammaten waren, kon je zien dat Nelson hem op ervaring versloeg. Volgens mij wist hij heel goed dat hij deze Duitse twintiger niet lang meer achter zich zou kunnen houden." Aan het einde van het seizoen 1991 vertrok Piquet uit de Formule 1, Schumacher zou tot en met 1995 aanblijven bij Benetton om daarna de grote, welbekende successen met Ferrari te boeken.
Meest gelezen