De laatste tijd gaat het veel over financiën in de Formule 1. Andretti wilde als elfde team aan de sport deelnemen, maar kreeg een negatief advies van de Formule 1. Het financiële plaatje speelde een rol in dat besluit. De huidige teams waren bang dat ze minder prijzengeld zouden krijgen wanneer Andretti zou toetreden. Vooral James Vowles, teambaas van Williams, sprak zich er duidelijk over uit.
Vowles zei er het volgende over. "Wij zijn fel tegen de toetreding van Andretti Formula Group. Mijn belangrijkste verantwoordelijkheid ligt bij de negenhonderd medewerkers van het bedrijf. Als je onze jaarcijfers van dit moment opzoekt, zie je dat we heel wat verlies draaien. Vergeleken met 2021 en 2022 ligt het verlies zelfs tientallen miljoenen hoger. Dat komt omdat we investeren in de sport, beter willen worden en geloven in de toekomst van de Formule 1. Een elfde team kan iets toevoegen, maar alleen als de overige tien teams financieel stabiel zijn. Dat is nu niet het geval."
Zak Brown, de CEO van McLaren, wekt nu een andere suggestie. Hij denkt dat ieder team een enorme waarde heeft.
"Elk Formule 1-team is ruim een miljard pond waard", stelt Brown op een congres in Djedda. "Bovendien is de helft van de grid winstgevend en dat was vijf jaar geleden niet zo."
Meer races?
De Amerikaan complimenteert Liberty Media, de eigenaar van de Formule 1. "Liberty wil de waarde van de tien teams beschermen. Voordat Liberty eigenaar werd, zag je dat teams wegvielen. Nu staan er teams in de rij om toe te treden. Ik denk dat Liberty bekijkt hoe, wanneer en of ze willen dat teams instappen."
Liberty Media heeft nóg een wens: meer races in de Formule 1. Brown vindt dat geen goed plan en denkt eerder aan een roulatiesysteem. Wel stipt hij een paar interessante, nieuwe markten aan. "24 races is het maximum, dus ik zou naar een roulatiesysteem gaan kijken. Als we nog een paar races moeten kiezen, denk ik dat Azië een belangrijk continent is. En als we nog meer markten willen betreden, zijn races in Azië, India en Zuid-Afrika interessant. Dat zou ons een wereldwijde voetafdruk opleveren."
Abonneer je nu op ons YouTube-kanaal en maak kans op F1-schaalmodellen en caps.
Abonneer & winMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!