De gloednieuwe Formule 1-reglementen voor 2026 houden de gemoederen bezig. Niet iedereen is overtuigd van de nieuwe technische snufjes, zoals de motor met een grotere batterij en actieve aerodynamica. Ook McLaren-CEO Zak Brown maakt zich zorgen, maar dat gaat vooral over de sportieve kant van het verhaal. Worden de verschillen tussen de teams niet veel te groot?
"Er is een klein beetje bezorgdheid dat de nieuwe reglementen de onvoorspelbare factor uit de raceweekenden zullen halen", vertelt Brown tegenover onder meer RacingNews365. "Maar ik denk dat de Formule 1 altijd om de ontwikkeling van technologie heeft gedraaid. De huidige reglementen waren er voor de gebruikelijke termijn en we moeten er allemaal op hopen dat de nieuwe regels, die nog worden gefinetuned door de FIA, meteen ervoor zorgen dat het veld dichter bij elkaar staat."
Toch snapt Brown wel dat de nieuwe reglementen worden ingevoerd. "Er bestaat een risico, maar het probleem is dat wanneer je het uitstelt, het veld dichter- en dichter bij elkaar komt. Op een gegeven moment moet je trouw blijven aan de gedachte van de Formule 1 en zeggen: 'oké, de reglementen veranderen'. Racefans houden van de Formule 1 omdat er een constructeurs- én rijderskampioenschap bestaat. Anders loop je het risico om IndyCar te worden. Er is niets mis met de IndyCar, maar die klasse draait vooral om racen met auto's van een bepaald type. De Formule 1 draait om constructeurs."
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!