Het is al een tijdje duidelijk dat Zak Brown en McLaren niet blij zijn met de intensieve samenwerking tussen Red Bull en AlphaTauri. Brown liet zich er al eerder over uit in een lange brief. Maar wat is er nu precies aan de hand?
Het zit zo: AlphaTauri koopt vanaf 2024 zoveel mogelijk onderdelen van Red Bull en werkt intensief met de hoofdmacht samen op allerlei vlakken. Brown vindt dat 'schadelijk' en benadrukt dat de regels aangepast moeten worden, zo vertelt de CEO tegen onder meer RacingNews365.
"Ik denk dat alle regels heel duidelijk zijn, maar ze verdienen een herziening en aanpassingen", vertelt Brown. "Het mede-eigenaarschap is gedateerd als er gekeken wordt naar de redenen waarom ze zijn ingevoerd. Jaren geleden, voor de budgetcap en toen er een groot verschil zat tussen de budgetten van bijvoorbeeld McLaren, Mercedes en Force India, werd het ingevoerd om kleinere teams te helpen. Nu hebben we een budgetcap, waardoor er financieel een gelijker speelveld is ontstaan. En daarom moeten we de eerlijkheid voor de sport en de fans behouden."
Anderen bekeken ook:
"Ze profiteren allebei"
Brown laat in duidelijke bewoordingen weten dat Red Bull en AlphaTauri die eerlijkheid ondermijnen. "Dat teams samenwerken, gaat volgens mij tegen de definitie van een constructeur in. Bovendien helpt het niet alleen het B-team, maar ook het A-team. Het gaat niet om het voordeel voor één team. Ze profiteren allebei en volgens mij is er geen andere grote sport die dat toestaat."
De Amerikaan vergelijkt het met het voetbal. "Stel je voor dat een A- en B-team tegen elkaar spelen op de laatste speeldag van de Premier League en het B-team degradeert als ze verliezen. Dat is geen positie waar je je als sport in wil bevinden. De fans vragen zich af wat er gebeurt op het speelveld en of het eerlijk is. Dus je hebt de regels, die als het aan mij ligt snel bekeken moeten worden. Ik weet niet wie de grenzen opzoekt rond regels met een lange historie. Dat gaat niet alleen om samenwerkingen met B-teams, maar ook heel wat andere regels. Ik vind simpelweg dat de regels snel besproken moeten worden zodat we tien onafhankelijke constructeurs hebben."
Bij winst van Verstappen in Japan, pak je bij Unibet maar liefst 50x je inzet
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Win 50x je inzet!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!
Chuck Meester
Ook al zo'n jankert die Zack Brown.
Norbert8
Is gewoon politiek. Ook Brown weet dat zonder deze regels er geen F1 meer is. Als Ferrari kampioen was dan zou hij dit zeggen over Haas en Ferrari. Hoort bij de sport. Ze janken allemaal om zoveel mogelijk de concurrentie in de weg te zitten.
rogiogie
Zak Brown is klant van de verkeerde fabrikant sinds 2022 en de ground effect rules. Betaald wel veel voor die MEC motoren. Maar meer onderdelen overnemen levert je tot 2026 niet zoveel op, snapt hij ook. Een Racing Bulls team dat dan aankondigd serieus voor P4 te gaan, ja dan snap ik dat hij zich de gebeten hond voelt.
Dit bericht is aangepast op:
Henk Menger
En wat met de teams die met een Mercedes motor rijden, die geven toch ook info aan Mercedes? Datzelfde geldt voor teams met Ferrari motoren. De FIA zal de samenwerking wel verbieden, zit er dik in, kunnen ze Red Bull weer dwars zitten. Ik heb het idee dat die "Zak" Brown weer wat te mekkeren heeft m.b.t. Red Bull. Welke motoren gebruikt Mclaren ook alweer, even nadenken🤔🤔🤔🤔, oh ja Mercedes, moest hij die brief aan de FIA van "Wolfie" schrijven soms 😉😉
Dit bericht is aangepast op:
W. J Van engelenburg
Die Brown moet wat minder contact hebben met Toto. Dit is alleen maar afgunst omdat RB geen automerk is. Zoals wel meer zeggen waarom dan geen commentaar op Ferrari en Haas ? En misschien ook ff beter onder oa de kap kijken bij zijn eigen auto,s en bv Am . Als teams geen onderdelen zouden mogen gebruiken van elkaar hou je maar 2 a 3 echte teams over .
Ruud Jansen
yep. en HAAS rijdt ook nogeens met een chassis van Dallara...😉👍
MJ1984
Wat een hoop reageerders niet snappen is dat het hem voornamelijk ook om het eigenaarschap gaat. RB heeft als enige 2 teams. Dat kan natuurlijk voor ongelijke kansen zorgen. AT zou bijvoorbeeld niet verdedigen als er een RB achter rijd of als een AT op een ronde gezet wordt gaan ze sneller aan de kant als voor een ander team. Ik zeg niet dat het gebeurt, maar het kan. En voor wat betreft de onderdelen zouden de regels ook aangepast moeten worden. Echter is het dan ook voor o.a. Haas nadelig.
rogiogie
Prima rebellie voor andere regels. Maar binnen de huidige regels is het toegestaan. Deed racing point er zelfs nog een schepje bovenop. En ook Haas dat alles hergebruikt van Ferrari heeft ook allang dezelfde constructie. Dus alles volgens de regels en in 2026 nieuwe agreements!
mvan-essen1532715025
Hij loopt te zeuren om niets, krijgt blijkbaar zijn eigen auto’s niet op niveau. RB en AT samenwerking is door regels en controles dichtgetimmerd. Heb hem nooit over Haas gehoord en wat dacht je van de roze Mercedes? Nee, ze krijgen het gat niet gedicht en hij gaat zich gedragen als Toto. Lijkt mij beter dat hij zich druk maakt over zijn eigen toko.
Dit bericht is aangepast op:
DeBeer
De marionet van Mercedes aan het woord! Getekend tot 2030 das net zoiets als vrij met een enkelband zullen we maar zeggen. Ik vind de samenwerking prima. Ik hoop dat het een succes wordt. Brown is gewoon bang! Bang dat ie er achter eindigd en dat kost centjes. Het is een commercieeltje en geen di hard racer zoals ze bij RB zijn.
Grauw
Getekend of geketend ?
WLO
Als je dan toch een protest doet tegen de samenwerking tussen RB en AT, en gewoon voorbij gaat aan de samenwerking tussen Haas en Ferrari, dan heb je het beeld niet helemaal helder; bovendien, als je dan écht zo graag zou willen dat er 10 ( of straks misschien wel 11) échte constructeurs zijn, moet je misschien de lijn zelfs wat doortrekken: geen delen van informatie, geen overname van onderdelen, maar dan zou je ook de niet-auto gerelateerde zaken moeten beoordelen en eventueel verbied. Dat zou, wat mij betreft, ook inhouden dat team-principals geen aandelen in klantenteams mogen hebben, en zouden ze ook geen manager mogen zijn van rijders. Echte constructeurs, duidelijke scheidingen…
Barry 355gts
Dan is Wolff zelf wel een mooi voorbeeld van hoe het eigenlijk niet meer zo zou moeten kunnen. Hij doet namelijk wel alles wat gescheiden moet worden gedaan. Hij heeft aandelen in Mercedes en Williams en heeft meerdere coureurs onder zijn management. Dat is uiteraard onwenselijk en moeten ze gaan verbieden mi.
W. J Van engelenburg
En dan vergeet je nog dat zijn vrouw lid is van de Fia. Zou dan ook verboden moeten worden.
Ernesto Vos
Zak Brown heeft het wel vaak over RB . Hij droomt over RB denk ik. Volgens Zak zijn redenatie zijn Haas en voormalig Alfa Romeo ook geen constructeurs.
Mr.IDgafos
Ergens heeft hij gelijk, maar dan moet ook niet alleen naar de RB familie gekeken worden. AM en Mercedes hebben een samenwerking, Haas en Ferrari hebben die en ik weet niet wie nog bij andere aan het shoppen is. Dan moet ook alles aan banden worden gelegd op de motor en versnellingsbak na. Een remmen meer, wielophangingen en wat nog allemaal ingekocht mag worden. Laat teams maar alles zelf ontwikkelen en dan kan Brown ook weer lekker slapen.
Harold9999
"Ik vind simpelweg dat de regels snel besproken moeten worden zodat we tien onafhankelijke constructeurs hebben." Mooi, Mclaren gaat zelf een motor & aandrijftrein produceren om niet meer afhankelijk te zijn van Mercedes.
Fedal
Het maakt niks uit of het gedateerd is ja of nee...het is toegestaan, punt uit. Hij heeft reden tot huilen als de regels worden veranderd maar ze doen gewoon niks wat niet mag. Maar ik begrijp die paniek wel hoor...nu is er weer een team bijgekomen die mclaren misschien wel de oren wast en hun laat afgaan zoals het grote red bull dat heeft gedaan.
Droogdrin
Haas koopt alles van Ferrari wat is toegestaan, Aston Martin doet/deed hetzelfde met Mercedes. Volgens mij ruiken we gewoon angstpoep van zak bruin. Wat een huilie
Dit bericht is aangepast op:
flac
Ferrari - Haas hebben niet de zelfde eigenaar. Dat is nu juist het punt bij RB - Alpha Tauri. Het gaat helemaal niet om een wielophanging oid. In de RB situatie komen de lijntjes va beide teams op een gegeven moment bij elkaar en daarmee heb je bedrijfsmatig mogelijkheden die anderen niet hebben. Da's het hele punt en m.i. een terecht punt. Bijvoorbeeld wat we in het verleden regelmatig hebben gezien, het heel snel kunnen wisselen van rijders tussen de twee teams als dat zo uit komt. Da's iets anders dan een rookie in een stoeltje zetten of een coureur die al weer twee drie jaar langs de curbs staat te kijken. Als ik RB baas was zou ik wachten tot Andrettie binnen is, of definitief buiten en dan Alpha-Tauri verkopen en met de opbrengst een Hypercar of 4 bouwen, voor twee ouwe rotten en de jonge heethoofden zodat ze rust, reinheid en regelmaat leren in een auto die veel sneller is dan die suffe F2. Denk aan in het verleden Frenzen en Schumacher.
Dit bericht is aangepast op:
MixiMaxi
Tja, ik snap zijn frustratie wel. Zelf ontwerpen en al jarenlang niet meer winnen, vorig seizoen een paar dagsuccesjes en nu is ie bang dat AT punten gaat wegsnoepen van McLaren en haar coureurs...
Ruud Jansen
Zelf rijden ze ook met een Mercedes motor en niet met een eigen ontwerp. en wat dacht je van HAAS..?. die rijden met een chassis van Dallara, een ferrarimotor etc. dan tel je toch ook niet mee voor het constructeurs kampioenschap...😉😊
Barry 355gts
Wat een hoop gezeik van Zak Brown en dat hij dan een voorbeeld van twee voetbal teams die dezelfde eigenaar hebben, is uiteraard onwenselijk maar in de voetbal. De voorbeelden zijn absoluut vergezocht en niet zo te doen binnen de F1. Hij is een slechte loser die jankt over voordelen van Redbull en Alfatauri die er niet zijn als zodanig.
jos-lenssen#39794
Als hij vind dat RB & AT van een en dezelfde eigenaar niet eerlijk is tov de andere teams zou ik zeggen koop zelf een team op, dan heb je hetzelfde als RB & AT en hebben ze geen voordeel meer tov jou.
Stumpertje
Als er dan toch wat links verboden moeten worden dan maar alles. Geen enkele connectie met ander team is zelf een motor bouwen of een leverancier zoeken die nog geen team van motoren voorziet ook geen ander labeltje. Geen aandelen in ander team of manager van coureurs of personeel doorschuiven naar ander team Wenn schon dann schon
onno van der oord
Als je zelf niet eens de motor , versnellingsbak en achterwielophanging bouwt . Moet je niet lullen , maar gewoon je kop dicht houden zakje hans worst
Dit bericht is aangepast op:
Dianick
Ik vind Sjakie de Bruin best een leuke vent. Hij heeft een prachtige verzameling race auto’s en heeft echt een autosport hart. Maar hij kan zijn energie beter steken in het beter maken van McLaren. Daar moet hij het druk genoeg hebben.