De Formule 1 werkt momenteel koortsachtig aan plannen om de kosten te drukken. Dat moet er niet alleen voor zorgen dat alle teams de coronacrisis overleven, maar op de langere termijn de sport gezonder en aantrekkelijker maken. Enkele maatregelen zijn al definitief. Zo wordt de invoering van een nieuw technisch reglement met een jaar uitgesteld naar 2022 en is het aanvankelijk afgesproken budgetplafond nog eens verlaagd van 175 naar 145 miljoen dollar. Red Bull-baas Christian Horner liet doorschemeren dat wat hem betreft het toestaan van klantenauto’s een goede stap zou zijn om de kleinere teams financieel tegemoet te komen. Door kleinere teams een 1-jaar oude auto van een topteam aan te laten schaffen zouden de ontwikkelingskosten voor hen komen te vervallen. Zak Brown ziet daar pas heil in als de klantenauto’s gratis en voor niets worden weggegeven. "Als we die kant op gaan zou ik zeggen: doneer die auto’s dan. Want anders verdwijnen ze toch maar op de schroothoop", schampert Brown in gesprek met Motorsport . "Voor de topteams zijn er immers geen kosten aan verbonden. De ontwikkeling van die auto is klaar, ze hebben de reserveonderdelen. Ze zouden de auto aan hun klanten moeten schenken, niet in rekening moeten brengen. Als de topteams echt de kleintjes willen helpen kosten te besparen, geef ze dan die auto cadeau." Het liefst ziet Brown het thema klantenauto van de agenda verdwijnen. "Jullie weten dat ik er geen fan van ben. Het druist in tegen de DNA van de Formule 1, dat bepaalt dat teams hun eigen auto’s bouwen."
Meest gelezen