Martin Brundle zag afgelopen weekend opnieuw Red Bull schitteren. Het zorgt niet meer voor verbazing. "Ik heb genoten van de race in Miami", schrijft hij. "Er was veel actie en de hele race lang was het interessant om te zien welke Red Bull-coureur er met de zege vandoor zou gaan. Dat totdat Max Verstappen een geweldige stint reed op zijn harde band om zo de vijfde zege van het jaar voor zijn team binnen te slepen en de vierde 1-2 van 2023 scoorde voor Red Bull", schrijft hij in zijn column voor Sky Sports . "Een voorzichtige Verstappen verloor zelfs een plekje in de eerste ronde, maar hij wist natuurlijk dat hij later in de race aan iedereen voorbij zou gaan zeilen met DRS. Daarbij gebruikte hij zijn geweldige, metronomische snelheid en bandenmanagement. Ik zie liever twee teams vechten om de zege, natuurlijk, maar geloof me, 25 jaar geleden had ik een moord gedaan voor zoveel actie in een F1-race als in Miami." Er wordt veel geklaagd over een 'saai' Formule 1-seizoen, maar daar is de oud-coureur het niet mee eens. "We zagen in Miami veel inhaalacties naast de racelijn en alle twintig coureurs haalden op een stratencircuit de finish, zonder safety car, rode vlag of wat dan ook. Dat is iets wat we moeten waarderen in plaats van daar kritiek op te hebben."
Zonde
Verder ziet Brundle dat Red Bull razendsnel is. Dat de volgens sommigen te lichte straf die het team vorig jaar kreeg na het overschrijden van het budgetplafond in 2021 nog vaak wordt benoemd, vindt hij heel jammer. "Het is zonde dat Red Bull vorig jaar een straf heeft gekregen voor het overschrijden van het budgetplafond, want het is zo makkelijk om dat nu te gebruiken en hun prestaties daarmee te bagatelliseren." "Ze zijn dominant en het is aan de rest om beter werk te leveren", luidt zijn conclusie. "Met de DRS open zijn ze fundamenteel veel sneller dan de andere negen teams. Waar ze dan ook een race zullen starten, ik denk dat ze altijd 1-2 kunnen finishen. Hun snelheid is simpelweg onweerstaanbaar en daar moeten de andere teams zich op focussen. Het wordt niet makkelijk, want dat heeft meer te maken met de algehele filosofie van een auto dan een simpele update. Zelfs dan moet de concurrentie nog leren te begrijpen hoe Red Bull zo weinig drag heeft."
Meest gelezen