De start van de Grand Prix van Saoedi-Arabië zou uiteindelijk beslissend zijn. Polesitter Max Verstappen probeerde Oscar Piastri van zich af te houden in de eerste bocht, stak de chicane af, kreeg een straf van vijf seconden en kwam als tweede over de streep. Voormalig Formule 1-coureur en analist Martin Brundle denkt echter dat de wereldkampioen had kunnen winnen.
"Verstappen zette weer een nauwelijks te geloven ronde neer om poleposition te stelen", zo begint Brundle bij Sky Sports aan zijn verhaal. "Misschien werd hij een beetje geholpen door een tijdige slipstream van Yuki Tsunoda, de crash van Lando Norris én slim denkwerk van de Red Bull-pitmuur om hem van brandstof te voorzien voor twee snelle runs na de rode vlag."
"Er zijn maar weinig mensen in en rond de Formule 1 die Max niet de beste coureur van het moment vinden. Maar Piastri leert snel bij McLaren en ondanks dat hij 163 racestarts minder heeft dan Verstappen qua ervaring, heeft hij nu tien procent van zijn F1-races gewonnen én leidt hij in de WK-stand. Hij zal alleen maar beter worden."
Fout
Dan gaat Brundle in op het moment bij de start. "Piastri startte beter dan Verstappen vanaf de tweede plaats en kwam bij de eerste bocht gemakkelijk langszij aan de binnenkant. De gedragsregels waar de stewards mee werken zijn verfijnd. Een coureur die de bocht 'wint' door er voldoende naast te zitten, is niet langer verplicht om aan de buitenkant ruimte te laten. Het is aan de andere coureur om toe te geven en op één lijn te komen. Het voorkomt dat de coureur aan de buitenkant gewoon de remmen loslaat, of zelfs gas geeft, wijd gaat en beweert dat hij een streepje voor had zonder dat er ruimte gelaten werd. De coureur aan de binnenkant kreeg dan een makkelijke straf, iets wat Max probeerde in Jeddah."
En stiekem kan Brundle dat wel waarderen. "Niemand speelt zo goed met de regels als Max, maar voor de eerste keer gokte hij en verloor. Soms kun je incidenten vanuit verschillende hoeken bekijken, over het scenario discussiëren en aan je eerste indrukken twijfelen, maar door met relatief weinig stuuruitslag over de run-off te accelereren, behaalde Max duidelijk een oneerlijk voordeel. Daar twijfelde ik én vele anderen niet aan."
De keuze van Verstappen was dan ook kostbaar, ziet de Brit. "Hij verloor de race uiteindelijk op 2,8 seconden. Het is goed mogelijk dat hij misschien had gewonnen als het team hem had opgedragen om de positie onmiddellijk terug te geven. Aan de andere kant reed hij vooraan in vrije lucht, waardoor zijn banden, remmen en motor niet oververhit raakten en hij de hele eerste stint een sterk tempo kon rijden. Misschien is het de moeite waard om vijf seconden straf te accepteren voor dat voordeel... Als er echter een muur of grindbak aan de buitenkant van bocht één had gestaan, was Max gezwicht en had hij achter Piastri moeten invoegen."
Brundle durft het wel aan om van een Red Bull-fout te spreken. "Max zou nog lang na de race woedend blijven, omdat hij vond dat de stewards een fout hadden gemaakt. Net als Christian Horner, de teambaas, die zijn coureur steunde. Ik begrijp dat ze hard zijn gemaakt om zo ultracompetitief te zijn en er eindeloos van overtuigd te zijn dat zij gelijk hebben en alle anderen ongelijk. Daarom hebben ze zoveel seizoenen gedomineerd, maar ze beoordeelden dit incident niet goed en verloren."
Ook interessant:
Max Verstappen vervulde een hoofdrol tijdens de Grand Prix van Saoedi-Arabië, die achteraf al in de eerste bocht werd beslist. Hoe hebben Rudy van Buren, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk naar hét moment gekeken? Ze bespreken het in een kakelverse Formule 1-podcast van RacingNews365!
Abonneer je op ons YouTube-kanaal en doe automatisch mee – verder hoef je niets te doen!
Win een Verstappen cap!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!