Met een vijfde en zevende plaats was Mercedes afgelopen weekend natuurlijk niet tevreden. Men hint er sterk op dat het huidige concept toch overboord zal worden gegooid, nadat men in eerste instantie toch vast hield aan de dunne sidepods. Martin Brundle merkte op dat de Mercedes-kopstukken afgelopen raceweekend opvallend kritisch waren op de bolide, terwijl ze normaal altijd alles en iedereen binnen de renstal prijzen voor hun harde en goede werk. "Het heeft er alle schijn van dat Mercedes in 2022 de verkeerde kant is opgegaan, waarna men weigerde om te keren. Zelfs Lewis Hamilton en Toto Wolff lieten afgelopen weekend openlijk hun teleurstelling merken, terwijl ze normaal alleen maar het team en iedereen in de Mercedes-fabriek prijzen", zo schrijft Brundle in zijn column voor Sky Sports . "De spanning moet te snijden zijn binnen het team. De kwaliteit is er, maar er moet even rustig adem worden gehaald, zodat men een weg in kan slaan."
Opofferen?
Betekent dat dat het Formule 1-team het seizoen op gaat offeren om zo volgend jaar wel sterk aan de start te kunnen verschijnen? George Russell hintte er al op . Brundle merkt dat niet iedereen bij Mercedes zin heeft om à la vorig jaar langzaam het gat te dichten en aan het einde van het jaar eindelijk competitief te zijn. "Het 'zero-sidepod concept' zal niet een term zijn die ze nu nog graag horen. Het mantra van het team was echter dat het noodzakelijk was om een stap terug te doen voordat het er twee vooruit kon zetten. George heeft al gezegd dat hij bereid is om weer die tik te incasseren als dat betekent dat het op de langere termijn beter gaat." "Vorig jaar wist men laat in het seizoen de Mercedes-bolide te veranderen in een winnende auto, maar ik krijg niet de indruk dat ze zin hebben om weer zo'n vergelijkbaar jaar mee te maken", aldus de oud-coureur.
Boot gemist
Verder beschrijft Brundle hoe het Mercedes van nu op een bepaalde manier niet meer het Mercedes is dat van 2014 - 2020 domineerde. Meerdere kopstukken zijn verdwenen en de nieuwe mensen kunnen nog niet hun stempel drukken zoals hun voorgangers dat deden. De F1-analist concludeert: "Aan het begin van het hybride tijdperk had Mercedes een dominante krachtbron, maar dat is niet meer het geval. Toen er nog ruimte was om de motoren te verbeteren, heeft Mercedes de boot gemist." "Bovendien is het team een aantal belangrijke personen kwijtgeraakt, zoals Andy Cowell, James Vowles en anderen, waaronder James Allison, die zich binnen het bedrijf met andere dingen bezighoudt. Er loopt nog steeds veel talent rond, maar het klikt nog niet." "En voordat je de filosofie en architectuur van een Formule 1-bolide verandert, moet je begrijpen wat je wilt en waar je naar toe gaat. Dat is in het huidige tijdperk, met een budgetplafond, erg lastig."
Meest gelezen