Twee pitstops tijdens de Grand Prix van Monaco, het was hét verhaal van het weekend. De Formule 1 hoopte de actie op het krappe stratencircuit te verbeteren, maar dat gebeurde niet. Alleen een uitvalbeurt van Fernando Alonso en een lange stint van Lewis Hamilton zorgden voor wat wijzigingen in de top tien, verder bleef de pikorde hetzelfde. Martin Brundle is dan ook niet onder de indruk van het experiment. Hij wil niet met de vinger wijzen, maar haalt de regel wel door de mangel.
"Al tientallen jaren weten we in Monaco dat de kwalificatievolgorde op zaterdag grotendeels het resultaat van de race bepaalt, tenzij er regenbuien, safety cars of rode vlaggen volgen", vertelt Brundle in zijn Sky Sports-column. "Zo gaat dat nu eenmaal en zelfs 33 jaar geleden, in 1992, was Nigel Mansell niet in staat om Ayrton Senna te passeren, ondanks het feit dat zijn banden veel beter waren na een late lekke band."
"Ik werd vijfde in die race, dus ik herinner me de uitdagingen nog goed. In 1989 herinner ik me ook dat ik veel auto's inhaalde in mijn Brabham, maar ik had een groot bandenvoordeel omdat ik twee minuten moest pitten voor een nieuwe accu. Toen passeerde ik auto's omdat ik alle voorzichtigheid overboord gooide en iedereen aanviel om terug te komen naar de zesde plaats. Op de een of andere manier overleefde ik alle schermutselingen. Maar ook toen kon je alleen mensen inhalen als ze een versnelling misten."
Het is dus geen probleem van de huidige tijd, stelt Brundle. "Laten we dus niet doen alsof problemen in Monaco beperkt zijn tot deze huidige generatie van twee meter brede en digitale auto's. Misschien dat 60 jaar geleden kleine auto's konden inhalen, maar ook die resultaten werden gedomineerd door slechte betrouwbaarheid en crashes in veel minder geavanceerde auto's."
Experiment
Het experiment met twee stops kon Brundle niet bekoren. "Ik zal niemand bekritiseren voor het feit dat ze de show proberen te verbeteren. Ik was echter wel een beetje verbaasd dat het niet verplicht was om één van de stops in de eerste helft van de race te maken. Het was vanaf het begin af aan duidelijk dat sommige teams achterin het veld net zo goed hun stops relatief vroeg konden maken, omdat ze niet veel te verliezen hadden, én dat de topteams hun tweede stop laat zouden maken om de kans op safety cars en rode vlaggen te vergroten."
"Het was ook meteen duidelijk dat teams één auto konden opofferen. Als zij langzaam zouden rijden, kon de andere auto de 21 benodigde seconden uitlopen om een pitstop te maken. En dat is precies wat er gebeurde, hoewel met name de strategie van Racing Bulls en Williams nogal alarmerend was. Maar je kunt het ze niet kwalijk nemen. Ze hebben beide auto's in de punten gekregen na een zeer solide kwalificatie."
En dat ook de leiders langzamer reden, vindt Brundle heel normaal. "Het is natuurlijk heel gebruikelijk dat de leider langzaam rijdt, er zo voor zorgt dat niemand een vrije pitstop heeft en later gas geeft om zichzelf een pitstop te verschaffen. In plaats daarvan zagen we auto's vier seconden langzamer rijden, met een gefrustreerde file achter zich. Niet mooi of indrukwekkend, maar effectief voor sommigen. Het is alleen niet waar de Formule 1 voor staat."
De conclusie van Brundle? "Het experiment met twee stops werkte niet. We moeten gewoon de verwachtingen managen voor de race, ons best doen om het inhalen zo veel mogelijk te stimuleren én erkennen dat de kwalificatie in Monaco zeer speciaal is. Niet racen is geen optie. Feit is dat de lay-out van het circuit het probleem dicteert en dat er geen ruimte is om lange rechte stukken of brede inhaalzones te creëren. En dan nog zie je op brede circuits dat er maar één ideale lijn is."
"Mijn zoon Alex had een interessante, zij het ironische, oplossing. Hij stelde voor dat iedereen een joker heeft om de chicane af te steken, zoals George Russell deed. Zo ben je in staat om de nieuwe positie te behouden en weg te rijden. Dat zou ook alle coureurs ervan weerhouden om te langzaam te rijden. Maar wat je ook verandert in de Formule 1... Het heeft onbedoelde gevolgen. Dat is de aard van het beestje", sluit Brundle af.
Ook interessant:
Max Verstappen moest het met de vierde plaats doen tijdens de Grand Prix van Monaco. De strekking van zijn reactie? Afvinken en door naar Spanje, waar de regels rond flexibele voorvleugels worden aangepast. Rudy van Buren, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk bespreken dat en meer in een gloednieuwe podcast van RacingNews365!
Abonneer je op ons YouTube-kanaal en je doet automatisch mee aan de winactie.
Abonneer & win!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!