Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Brundle onthult: "Cruisend Red Bull had kritieke problemen tijdens GP Bahrein"

Volgens Martin Brundle moest Red Bull tijdens de GP van Bahrein een groot probleem managen, maar tegelijkertijd ziet hij ook in dat Max Verstappen het vooraan het veld rustig aan kon doen.

Martin Brundle was afgelopen raceweekend weliswaar onder de indruk van Red Bull, maar in zijn column voor Sky Sports vertelt hij dat er toch wat problemen waren bij Red Bull, zo baseert hij op gesprekken die hij achter de schermen voerde. "Het was de eerste keer sinds de start van het hybride tijdperk in 2014 dat Red Bull een een-twee had tijdens de kwalificatie én de race. Toen ik na afloop van de race echter met een paar belangrijke mensen van het team sprak, bleek wel dat het niet allemaal zo vlekkeloos was verlopen als het leek." "Beide bolides kregen namelijk in parc fermé nieuwe onderdelen, oil inlet pipes , geïnstalleerd. Tijdens de race moest men bovendien kritieke problemen aan de versnellingsbak managen, bij beide auto's", zo onthult Brundle, zonder in te gaan op de details. Op de radio hoorden we Verstappen tijdens de race enkele keren praten over zijn koppeling, wat natuurlijk met de versnellingsbak te maken heeft. Zelf meende hij achteraf echter dat er geen grote problemen waren. "Ja. Het was denk ik iets met de koppeling. Die moesten we een beetje terugschroeven, dus dan kan je niet zoveel de koppeling gebruiken met het opschakelen en terugschakelen." "Dat zijn dingetjes, vooral met terugschakelen, die altijd een beetje een probleem zijn. Vooral op een baan waar het heel agressief op de banden is, merk je dat iets meer", aldus Verstappen afgelopen zondag.

Cruisen

Toch zag Brundle dat Red Bull uiteindelijk niet ten onder ging aan die problemen. Sterker nog, Verstappen deed het volgens de oud-coureur rustig aan. "Hoe je het ook bekijkt: Max was vooraan het veld aan het cruisen . Het is niet lastig te geloven dat hij makkelijk tien seconden harder had gekund. Als het niet veel meer is..." "Ik ben er zeker van dat Red Bull de motor op een laag standje had staan om de high power modus voor een andere dag te bewaren. Verstappen had de race op elk mogelijke manier kunnen winnen, welke strategie zijn team ook had gekozen. Ze deden zelfs iets dat de andere teams niet konden evenaren, met hun soft-soft-hard strategie."

Straf geen invloed

Volgens Brundle heeft de straf die Red Bull heeft gehad dan ook totaal geen effect. "De beperkingen die Red Bull zijn opgelegd maken niet veel uit als je vanaf het begin een geweldige auto hebt." "Het enige scenario waarin de straf hen pijn zou doen, is als ze constant problemen op hadden moeten lossen en in de achtervolging moesten. Dat is duidelijk niet het geval. Het is echter onvermijdelijk dat ze op een gegeven moment te maken krijgen met betrouwbaarheidsproblemen, fouten van de coureurs, safety cars, regen of wat dan ook", aldus de voormalig F1-coureur.

Viaplay
x
Sponsor 'Ferrari kaapt grote sponsor Mercedes en evenaart megadeal Red Bull'