Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 VER + 0.745
  • 3 BOT + 37.383
ita
vr 16 apr - zo 18 apr
  • 1 VER LAP 63
  • 2 HAM + 22.000
  • 3 NOR + 23.702
bhr
por
vr 30 apr - zo 02 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 29.148
  • 3 BOT + 33.530
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 15.841
  • 3 BOT + 26.610
por
mco
do 20 mei - zo 23 mei
  • 1 VER LAP 78
  • 2 SAI + 8.968
  • 3 NOR + 19.427
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
  • 1 PER LAP 51
  • 2 VET + 1.385
  • 3 GAS + 2.762
mco
fra
vr 18 jun - zo 20 jun
  • 1 VER LAP 53
  • 2 HAM + 2.904
  • 3 PER + 8.811
aze
aut
vr 25 jun - zo 27 jun
  • 1 VER LAP 71
  • 2 HAM + 35.743
  • 3 BOT + 46.907
fra
aut
vr 02 jul - zo 04 jul
  • 1 VER LAP 71
  • 2 BOT + 17.973
  • 3 NOR + 20.019
aut
gbr
vr 16 jul - zo 18 jul
  • 1 HAM LAP 52
  • 2 LEC + 3.871
  • 3 BOT + 11.125
aut
hun
vr 30 jul - zo 01 aug

F1-stand

  • 1 VER 185
  • 2 HAM 177
  • 3 NOR 113
VT1 vr 30 jul
VT2 vr 30 jul
VT3 za 31 jul
Quali za 31 jul
Race zo 01 aug
gbr
bel
vr 27 aug - zo 29 aug
Quali za 28 aug
Race zo 29 aug
hun
nld
vr 03 sep - zo 05 sep
Quali za 04 sep
Race zo 05 sep
bel
ita
vr 10 sep - zo 12 sep
Quali vr 10 sep
Sprint za 11 sep
Race zo 12 sep
nld
rus
vr 24 sep - zo 26 sep
Quali za 25 sep
Race zo 26 sep
ita
tur
vr 01 okt - zo 03 okt
Quali za 02 okt
Race zo 03 okt
rus
jpn
vr 08 okt - zo 10 okt
Quali za 09 okt
Race zo 10 okt
tur
usa
vr 22 okt - zo 24 okt
Quali za 23 okt
Race zo 24 okt
jpn
mex
vr 29 okt - zo 31 okt
Quali za 30 okt
Race zo 31 okt
usa
bra
vr 05 nov - zo 07 nov
Quali za 06 nov
Race zo 07 nov
mex
aus
vr 19 nov - zo 21 nov
Quali za 20 nov
Race zo 21 nov
bra
sau
vr 03 dec - zo 05 dec
Quali za 04 dec
Race zo 05 dec
aus
are
vr 10 dec - zo 12 dec
Quali za 11 dec
Race zo 12 dec
sau
hun Hongarije
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Max Verstappen

Brundle velt bijzonder helder oordeel over crash Verstappen

Ja, we blijven er maar over schrijven, maar iedereen in de Formule 1-paddock heeft het er ook over. Zo ook voormalig coureur Martin Brundle, wiens mening door velen zeer wordt gerespecteerd. Hij denkt dat Verstappen minder risico had kunnen nemen, maar is ook van mening dat de Nederlander nergens aan schuldig is.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Mercedes

Namens Sky Sports was voormalig Formule 1-coureur Martin Brundle aanwezig op Silverstone, waar hij in de openingsronde de bijzondere crash tussen Lewis Hamilton en Max Verstappen zag. In zijn gebruikelijke column, dit keer volledig gewijd aan de crash, velt hij zijn oordeel.

"Al in de eerste bocht zagen we een voorproefje op de crash toen de twee elkaar licht toucheerden", zo begint de oud-teamgenoot van onder meer Michael Schumacher zijn relaas. "Op weg naar bocht zes, op de Wellington Straight, had Hamilton een betere exit. Max stuurde meteen naar links om de slipstream te breken en toen ze naast elkaar reden raakten hun wielen elkaar. Verstappen had de binnenste lijn dus wist iets later te remmen en het initiatief in handen houden."

Maar toen kwam daar het volgende deel van het circuit, op weg naar Copse Corner, waar het noodlot toe zou slaan. "De snelheid van de Mercedes gecombineerd met de slipstream waren op weg naar bocht negen erg krachtig", aldus Brundle, die oordeelt dat een inhaalactie in die bocht de laatste kans was voor Hamilton om in de openingsronde aan de Nederlander voorbij te gaan.

"Dat zagen we al in de sprintrace. In de bochtencombinatie daarna kon Verstappen door zijn downforce en de vuile lucht een gat slaan, maar dit keer zou hij het niet zover schoppen. Max ging naar rechts en dwong Hamilton naar de oude pitmuur, waarbij hij mogelijk zeker dacht te weten dat zijn Mercedes-rivaal wel eieren voor zijn geld zou kiezen, aangezien hij op het vuile deel van de baan reed en op hoge snelheid op een bocht van 280 kilometer per uur afreed."

In tegenstelling tot in de sprintrace liet Hamilton zich echter niet kennen, zag Brundle. "De dag voor de crash was er een vergelijkbare situatie, maar toen koos Hamilton de linkerkant, waardoor hij een kans op de overwinning misliep. Hij had al besloten om zo'n fout niet nog eens te maken. Ik denk dat hij ook dacht dat hij al te vaak had gezwicht voor Max' agressie zoals in Imola en Barcelona. Hij stond 33 punten achter in het kampioenschap en moest een punt maken tegen de onbevreesde Nederlandse, rijdende machine die het op zijn kroon heeft gemunt."

Volgens de voormalig coureur zat een crash als deze eraan te komen. "Lewis' is geen vies spelende coureur, al heeft hij de laatste tijd al meerdere momenten gehad met Alexander Albon. Max rijdt op zijn beurt superagressief, en daarom houden we zo van hem, maar Lewis had besloten om de agressie te counteren. Een crash als deze was dan ook slechts een kwestie van tijd."

Brundle denkt niet dat Hamilton het expres deed, maar denkt wel dat beide coureurs meer hadden kunnen doen om een crash te voorkomen. "Het gebeurde helaas in een van de snelste bochten ter wereld. Inhalen daar vergt altijd veel risico en skill, maar onmogelijk is het niet. Dat zagen we wel vijftig ronden later toen Leclerc door de Mercedes-coureur werd ingehaald. Het was zo een race..."

"De stewards oordeelden dat Lewis de hoofdschuldige was", vervolgt de Brit. "Hij kreeg een straf, maar waarschijnlijk betekent het dat hij 70% de schuldige was en niet helemaal. Dat kwam vooral omdat de stewards vonden dat Lewis dichter op de apex had kunnen zitten. Na het contact is te zien dat hij in het midden van de baan rijdt", oordeelt hij.

"Voor mij had het er alle schijn van dat het gewoon twee geweldige coureurs waren die hard met elkaar streden voor een wereldtitel. Max had geen schuld, maar voor zijn eigen race en titelstrijd had hij misschien wat meer ruimte kunnen laten aan de binnenkant en misschien had hij ook wat minder overtuigd moeten zijn dat Lewis eieren voor zijn geld zou kiezen. Maar dat is allemaal achteraf gezegd."

Toch had Max ook wat slimmer kunnen zijn, denkt Brundle. "Met een leiding van 33 punten in het WK en een snellere wagen heeft hij misschien wat teveel risico genomen, maar daarom is hij ook de leider in het kampioenschap. Er is een geweldige titelstrijd aan de gang die net zo dramatisch kan worden als de kampioenschappen in de dagen van Prost vs. Senna", aldus de oud-coureur.

Max Verstappen gaat zich niet tot dat niveau verlagen

De hardste crash uit de carrière van Max Verstappen, terwijl Lewis Hamilton als aanstichter maximaal profiteerde op op Silverstone met de zege aan de haal te gaan. Terwijl Verstappen nog in het ziekenhuis verbleef, vierde hij uitbundig zijn zege.

Meer dan genoeg stof tot napraten, want wie zat er nu fout? Wat de straf van Hamilton te laag? Gaat Verstappen nu revanche nemen?Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk bespreken dit alles in de nieuwste F1-podcast van RacingNews365.

RN365 Nieuwsdossier Formule 1 GP Groot-Britannië 2021

Het laatste nieuws over de Grand Prix van Groot-Brittannië, direct vanaf Silverstone.

75 reacties

    x
    Achtergrond Van 'gerechtigheid' voor Red Bull tot een straf voor Verstappen, alles is na vandaag mogelijk