Namens Sky Sports was voormalig Formule 1-coureur Martin Brundle aanwezig op Silverstone, waar hij in de openingsronde de bijzondere crash tussen Lewis Hamilton en Max Verstappen zag. In zijn gebruikelijke column, dit keer volledig gewijd aan de crash, velt hij zijn oordeel. "Al in de eerste bocht zagen we een voorproefje op de crash toen de twee elkaar licht toucheerden", zo begint de oud-teamgenoot van onder meer Michael Schumacher zijn relaas. "Op weg naar bocht zes, op de Wellington Straight, had Hamilton een betere exit. Max stuurde meteen naar links om de slipstream te breken en toen ze naast elkaar reden raakten hun wielen elkaar. Verstappen had de binnenste lijn dus wist iets later te remmen en het initiatief in handen houden." Maar toen kwam daar het volgende deel van het circuit, op weg naar Copse Corner, waar het noodlot toe zou slaan. "De snelheid van de Mercedes gecombineerd met de slipstream waren op weg naar bocht negen erg krachtig", aldus Brundle, die oordeelt dat een inhaalactie in die bocht de laatste kans was voor Hamilton om in de openingsronde aan de Nederlander voorbij te gaan. "Dat zagen we al in de sprintrace. In de bochtencombinatie daarna kon Verstappen door zijn downforce en de vuile lucht een gat slaan, maar dit keer zou hij het niet zover schoppen. Max ging naar rechts en dwong Hamilton naar de oude pitmuur, waarbij hij mogelijk zeker dacht te weten dat zijn Mercedes-rivaal wel eieren voor zijn geld zou kiezen, aangezien hij op het vuile deel van de baan reed en op hoge snelheid op een bocht van 280 kilometer per uur afreed." In tegenstelling tot in de sprintrace liet Hamilton zich echter niet kennen, zag Brundle. "De dag voor de crash was er een vergelijkbare situatie, maar toen koos Hamilton de linkerkant, waardoor hij een kans op de overwinning misliep. Hij had al besloten om zo'n fout niet nog eens te maken. Ik denk dat hij ook dacht dat hij al te vaak had gezwicht voor Max' agressie zoals in Imola en Barcelona. Hij stond 33 punten achter in het kampioenschap en moest een punt maken tegen de onbevreesde Nederlandse, rijdende machine die het op zijn kroon heeft gemunt." Volgens de voormalig coureur zat een crash als deze eraan te komen. "Lewis' is geen vies spelende coureur, al heeft hij de laatste tijd al meerdere momenten gehad met Alexander Albon. Max rijdt op zijn beurt superagressief, en daarom houden we zo van hem, maar Lewis had besloten om de agressie te counteren. Een crash als deze was dan ook slechts een kwestie van tijd." Brundle denkt niet dat Hamilton het expres deed, maar denkt wel dat beide coureurs meer hadden kunnen doen om een crash te voorkomen. "Het gebeurde helaas in een van de snelste bochten ter wereld. Inhalen daar vergt altijd veel risico en skill, maar onmogelijk is het niet. Dat zagen we wel vijftig ronden later toen Leclerc door de Mercedes-coureur werd ingehaald. Het was zo een race..." "De stewards oordeelden dat Lewis de hoofdschuldige was", vervolgt de Brit. "Hij kreeg een straf, maar waarschijnlijk betekent het dat hij 70% de schuldige was en niet helemaal. Dat kwam vooral omdat de stewards vonden dat Lewis dichter op de apex had kunnen zitten. Na het contact is te zien dat hij in het midden van de baan rijdt", oordeelt hij. "Voor mij had het er alle schijn van dat het gewoon twee geweldige coureurs waren die hard met elkaar streden voor een wereldtitel. Max had geen schuld, maar voor zijn eigen race en titelstrijd had hij misschien wat meer ruimte kunnen laten aan de binnenkant en misschien had hij ook wat minder overtuigd moeten zijn dat Lewis eieren voor zijn geld zou kiezen. Maar dat is allemaal achteraf gezegd." Toch had Max ook wat slimmer kunnen zijn, denkt Brundle. "Met een leiding van 33 punten in het WK en een snellere wagen heeft hij misschien wat teveel risico genomen, maar daarom is hij ook de leider in het kampioenschap. Er is een geweldige titelstrijd aan de gang die net zo dramatisch kan worden als de kampioenschappen in de dagen van Prost vs. Senna", aldus de oud-coureur.
Meest gelezen