Het gesprek van dit weekend is natuurlijk het vertrek van Honda uit de Formule 1. Afgelopen vrijdag werd duidelijk dat de Japanners na 2021 de Formule 1-deur achter zich sluiten en voorlopig niet meer terugkomen. Red Bull moet op zoek naar een vervangende motorleverancier, maar de mogelijkheden zijn gering. Dat weet ook voormalig Formule 1-coureur Martin Brundle, die voor Sky Sports de situatie inschat. "Niemand houdt het voor mogelijk dat er een nieuwe fabrikant in kan stappen in de sport, die vervolgens meteen op hetzelfde niveau presteert als Mercedes, Ferrari of Renault, die al veel ervaring hebben. Zeker met de gedachte dat er in 2026 een nieuwe motorformule komt. Als je nadenkt over de ontwikkeling van een nieuwe motor, dan is 2026 helemaal niet zo heel ver weg. Je wil namelijk twee à drie jaar de tijd nemen als motorleverancier zijnde om daaraan te bouwen." Voor Brundle blijft er voor Red Bull eigenlijk maar een optie over: Renault. "Red Bull komt nog goed weg dat het pas per 2022 een nieuwe motorleverancier moet hebben, niet voor volgend jaar. Het kost voor een motorleverancier namelijk veel tijd en mankracht om voor een extra team motoren te produceren." "Ik zie bovendien niet hoe een samenwerking met Mercedes zou werken. Terug naar Ferrari of Renault zou kunnen. Ik denk dat Renault het beste in het plaatje past. Aan het einde van het jaar verliezen ze namelijk McLaren als klantenteam, dus vanaf 2021 bevinden ze zich op een eenzaam eiland met alleen zichzelf. Maar goed, de vorige keer speelde er natuurlijk heel veel tussen de twee partijen." Zijn collega David Croft gelooft nog wel in een alternatieve optie voor Red Bull: zelf de motor van Honda doorontwikkelen. "Een eigen motor ontwikkelen is zeer duur. Porsche had ooit al een Formule 1-motor klaar liggen, maar zij trokken toch de stekker uit dat project. Honda heeft aan het einde van 2021 gewoon een motor, dus misschien kan Red Bull daar mee verder bouwen?", vraagt de Brit zich hardop af. "Zelf een motor ontwikkelen vanaf nul is zeer duur, maar wat als je nou gewoon het Honda-project over kan nemen en daar op verder kan bouwen? Binnen het budgetplafond krijg je bovendien meer ruimte als je ook je eigen motor ontwikkelt, dus het zou kunnen. Zeker als je de kosten kan spreiden over meer dan één team. Het kost ook wel wat geld, maar minder geld dan wanneer je je eigen motor in zijn geheel ontwikkelt. Ik vraag me af of het een optie is die Red Bull overweegt", aldus Crofty. Niet alleen voor Red Bull heeft het vertrek van Honda grote gevolgen, ook de toekomst van Max Verstappen bij het team lijkt ondanks zijn contract tot en met 2023 niet helemaal zeker meer. Brundle bevestigt die gedachte. "Er is geen twijfel over mogelijk dat de beslissing van Honda invloed heeft op de vrijheid van Verstappen om verder te kijken dan Red Bull. Zeker als Red Bull verder gaat als klantenteam", oppert de oud-coureur. Zijn collega Ted Kravitz onderstreept die gedachte. Verstappen zal zich flink zorgen maken, verwacht hij. "Max is nog maar 23 jaar en hij heeft nog een lange tijd te gaan in de Formule 1. Toch zal hij zich aanzienlijk zorgen maken over deze ontwikkeling. Wie weet wat voor ontsnappingsclausules er in zijn contract staan. Zelfs als die er waren, wat zou het dan betekenen?" "Gaat hij naar Mercedes? Op dit moment lijkt dat geen passende keuze, zeker aangezien Bottas zijn contract maar blijft verlengen en Hamilton dat binnenkort waarschijnlijk ook gaat doen", aldus Kravitz. Alles over het vertrek van Honda, de gevolgen voor Verstappen en zijn kansen op de wereldtitel in 2021 beluister je hieronder in de speciale RN365-podcast, met autocoureur Tom Coronel, F1-journalist Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen.
Meest gelezen