Cadillac F1 heeft weer een belangrijke mijlpaal bereikt in zijn voorbereiding op het Formule 1-debuut in 2026. Het team heeft alle verplichte FIA-tests voor het chassis en de achterkant van de auto doorstaan, waarmee het nu eindelijk kan beginnen met het bouwen van de auto's. De 520 medewerkers kunnen vooruitkijken naar de eerste test op het Circuit de Catalunya in Barcelona eind januari, en de seizoensopener in Melbourne begin maart.
Teambaas Graeme Lowdon omschrijft sommige tests als 'extreem streng', maar ondanks dat kreeg het team groen licht: "De monocoque, het chassis en de achterkant zijn het belangrijkste wat betreft onze planning rondom het bouwen van de auto's. Nu hoeft alleen nog de neus getest te worden", aldus de Cadillac-teambaas in gesprek met RacingNews365.
"Wat betreft de zeventien verplichte FIA-homologatietests voor de monocoque, zijn we vorige week voor de laatste geslaagd. De heftigste test is de dynamische impact-test, heel terecht ook", aldus Lowdon. Wat die test inhoudt? "Je moet 100 kilogram water in een brandstoftank doen, de crashtest-dummy erin zetten, en dan is er een impact die meer dan 52 g moet zijn. Het is een behoorlijke klap, dus het slagen voor die test was weer een mijlpaal voor ons wat betreft de opbouw van de auto."
Aan de achterkant van de auto bouwt Cadillac een eigen versnellingsbakbehuizing. "We nemen de versnellingsbakcassette van Ferrari, maar de behuizing zelf moet worden ontworpen, samen met een achterste impactstructuur. Die moet vier tests ondergaan: een mix van afdruk- en dynamische impacttests. Ook voor die tests zijn we vorige week geslaagd."
Cadillac 'op een goede plek'
Lowdon is opgelucht dat de grootste hobbels zijn genomen. "Fundamenteel zijn alle zaken die normaal voor onzekerheid zorgen bij het testen nu succesvol afgerond. Wat betreft mijlpalen die je hoofdpijn kunnen bezorgen en de opbouw van de auto echt kunnen verstoren, zitten we in een comfortabele positie."
De tests die nog moeten worden uitgevoerd, zijn minder kritisch dan die voor het chassis en de achterkant van de auto: "Je hebt de neiging om daarmee tot de absolute deadline te wachten. Wij voeren die tests iedere week uit. We doen er een aantal, dus we maken ons daar geen zorgen over."
Cadillac ligt naar eigen zeggen goed op schema wat betreft de planning, al is er nog geen sprake van zelfgenoegzaamheid. Er is namelijk nog veel werk aan de winkel, en dat laten de cijfers ook zien: "Er moeten nog ergens rond de 85.000 onderdelen ontworpen en gemaakt worden voordat we in Melbourne op de grid kunnen staan."
"Er is nog een lange weg te gaan, maar dat geldt voor alle teams in de paddock. We hebben nu een aantal belangrijke mijlpalen behaald. Dat stelt ons in staat om verder te gaan met het opbouwen van de auto's." En daar is het team op dinsdag 25 november mee begonnen. "Sinds die dag hebben we op de knop kunnen drukken en konden we echt beginnen met het bouwen van de auto's. Ook dat verloopt volgens schema. Het is mooi om alles vorm te zien krijgen," vertelt Lowdon tot slot.
Max Verstappen is de man in vorm en kan in Abu Dhabi zelfs voor de vijfde keer op rij wereldkampioen worden. Bij een podiumplaats van Verstappen pak je bij Unibet liefst 50 keer jouw inzet!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd 18+.
Win 50 keer jouw inzet!Meest gelezen
In dit artikel











Praat mee!