Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Williams

Camouflage kan extreme 'geheimen' Williams FW47 niet verhullen

De Williams FW47 zoals hij op vrijdagmorgen werd gepresenteerd is veel meer dan een simpele evolutie van de FW46. Dat kan de camouflagelivery niet verhullen.

Williams FW47
Analyse
Naar nieuwsoverzicht © Williams F1

Zoals we al schreven bij het analyseren van de nieuwe McLaren, is het geen verrassing dat de algehele look van de auto overeenkomsten vertoont met de auto van vorig jaar, iets wat we waarschijnlijk bij de meeste auto's van 2025 terug zullen zien.

Echter, waar Williams het toelaat in te zoomen op de details, zien we toch de nodige veranderingen. Wat heel interessant is om te zien is dat, hoewel Williams vasthoudt aan een push rod-ophanging aan de voorkant, het duidelijk is dat de vooras verder naar voren is komen te liggen als gevolg van het feit dat de push rod weliswaar op dezelfde plek aan het wiel bevestigd is, maar dat deze wel verder naar achteren op het bodywork is geplaatst.

De langere Williams heeft ook als gevolg dat de neus zo'n 8 centimeter langer is geworden. Eén en ander heeft als effect dat men meer afstand creëert tussen de voorwielen en de radiatoren in de sidepods, waardoor die radiotoren minder gevoelig worden voor de luchtwervelingen die van de voorwielen af komen. Dit alles zonder dat men de sidepods zelf hoeft aan te passen. Dit is onwenselijk vanwege de belangrijke crashstructuren die ook door de sidepods verpakt worden. 

De vorm van de sidepods doet sterk denken aan de sidepods die we eind 2024 al zagen, maar verder naar achteren nemen we toch belangrijke veranderingen waar. Het feit dat men ook aan de achterzijde voor een push rod-ophanging kiest (zie foto hieronder) en niet langer voor een pull rod, is bij uitstek noemenswaardig. 

Het verandert niet alleen de dynamiek van de wielophanging, de configuratie ervan maakt tevens dat er meer ruimte vrijkomt om de diffuser naar eigen inzicht vorm te geven. 

Kijken we vanaf de cockpit verder naar achteren, dan zien we weinig nieuws onder de zon qua cockpit en airbox. Het is wel interessant om te zien hoe de engine cover extreem nauw is en middels een heel clean profiel overgaat in de sidepods, wat vooral opvalt richting de onderzijde van de auto.

Ook interessant:

Het Formule 1-seizoen 2025 staat voor de deur en dan kan de F1-podcast van RacingNews365 natuurlijk niet ontbreken! Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk keren in volle glorie terug en buigen zich gelijk over een veelbesproken onderwerp: de controversiële FIA-regel rond wangedrag. Beluister de podcast hieronder!

Bekijk je de podcast liever als video? Dat kan hier!

De beroemde RN365 kalender download is er weer! Zet de F1-kalender voor 2025 met een druk op de knop in jouw agenda en mis geen seconde van het nieuwe F1-seizoen.

Download de F1-kalender

Praat mee!

Viaplay
x
Breaking VeeKay op de valreep tóch in IndyCar