Zo glansrijk als de eerste tien races waren, zo dramatisch verliep de afgelopen maand. De laatste zege van Ferrari dateert alweer van de GP van Hongarije op 30 juli. Het team werd vervolgens in een direct gevecht verslagen in België , maar het verloop van de race was nog veelbelovend. De eerste grote mispeer kwam nota bene voor eigen publiek. In de natte kwalificatie op Monza faalde Ferrari en tijdens de race wist het team daar weinig tegenover te zetten. Hamilton pakte de leiding van Vettel en dolde de Italiaanse fans. ' Mercedes power is better than Ferrari power'. De dominantie van Mercedes op motorisch vlak werd op Monza wederom pijnlijk duidelijk. De woorden van Hamilton werden in de afgelopen weken bewaarheid. In Singapore leek Vettel op weg om terug te slaan met een pole ten opzichte van slechts een vijfde startplaats van Hamilton. De Duitser elimineerde zichzelf, teamgenoot Raikkonen en Verstappen bij de start. Hamilton lachte in zijn vuistje en pakte de overwinning.
Kon het nog slechter? Ja, een crash kan gebeuren hoe lullig het ook is als dat tussen twee teamgenoten is. In Maleisië werd de afgang compleet. Vettel kon geen tijd noteren tijdens de kwalificatie en Raikkonen kon niet eens van start. Uiteindelijk scoorde Vettel nog een vierde positie die goed was voor twaalf punten. In Japan was het resultaat nog bedroevender. Vettel kampte met een kapotte bougie en zag zijn tweede startplaats in rook opgaan. Wederom een nul score. Kimi Raikkonen kreeg een gridstraf van vijf plaatsen en startte slechts als tiende. Een mislukte openingsronde, waarin de Fin van de baan ging, zorgde voor een magere vijfde plaats. Slechts tien punten voor Ferrari. Met nog vier races te gaan is het seizoen in een maand tijd verloren. De titel bij de constructeurs was al uit beeld en bij de coureurs is deze nu ook verloren. Liefst 145 punten achterstand in het WK bij de teams en 59 bij de coureurs. Met nog vier races te gaan kan Mercedes in Amerika de beide titels al veroveren. Een scenario waar niemand een maand geleden rekening mee hield. Nam Ferrari teveel risico's in de ontwikkelingsoorlog? In de cruciale fase van het seizoen ontstonden er problemen die er voorheen niet waren. Een probleem met de bevestiging van de nieuwe turbo, een kapotte bougie e.d. Stuk voor stuk defecten die je bij Renault of Honda verwacht dit seizoen. Was het de druk die te groot werd? De opvolger van Kimi Raikkonen, die in 2007 de laatste wereldtitel binnensleepte voor Ferrari, kan weer een jaar de ijskast in. Ondanks de problemen van de laatste races mag iedere F1-liefhebber Ferrari en Vettel dankbaar zijn. Dankzij Vettel hebben we een jaar gezien dat in de eerste vijftien races met regelmaat spannend was voor de leiding in de race. De titelstrijd was ook vijftien races lang boeiend. Iets dat we de afgelopen drie seizoenen eigenlijk nauwelijks hebben gezien. Het is dan ook jammer dacht het seizoen als een nachtkaars uitgaat. Zelfs concurrent Mercedes baalt, want het verslaat Ferrari liever in een direct gevecht. Hamilton zal het 'cadeautje' maar al te graag uitpakken: Vier wereldtitels en op gelijke hoogte met Alain Prost. Formule 1 is een harde sport en het gezegde luidt dan ook: ' To finish first, you first have to finish'. Op dat vlak wint de Duitse degelijkheid het toch echt van de Italiaanse chaos.
Meest gelezen