Op maandag onthulde RacingNews365 dat Juss Events, promotor van de Chinese Grand Prix, van plan is een 2023-editie van de GP van China te organiseren op de oorspronkelijke datum, 16 april. Volgens bronnen is het startsein voor de onderhandelingen (met het Formula One Management) nu gegeven tijdens een vergadering op hoog niveau, vandaag in Shanghai. RacingNews365 heeft vernomen dat de vergadering werd voorgezeten door de Chinese secretaris van de Communistische Partij en lid van het Politburo Chen Jining, die de Grand Prix wil presenteren als een terugkeer naar sportieve normaliteit en internationale acceptatie van het land. China heft op 8 januari alle reisbeperkingen op na een harde COVID-lockdown. De GP van China zou dan na de Olympische Spelen (die zonder toeschouwers werden afgewerkt) het eerste grote evenement in het land zijn sinds het uitbreken van de coronapandemie. De zegen van Jining maakt de weg vrij voor Juss Events om de FOM te benaderen met een door de regering gesteund voorstel, dat moeilijk te weerleggen zou zijn. De datum van 16 april is namelijk nog gewoon beschikbaar. De FOM zou echter bezorgd zijn over de stijgende besmettingscijfers in het land en de mogelijke noodzaak voor F1-personeel om in quarantaine te moeten gaan na afloop van de race bij terugkeer naar Europa.
China fel tegen coronatest als eis
De Chinese regering heeft gedreigd met represailles tegen landen als het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Italië - waar de overgrote meerderheid van het F1-personeel verblijft - als zij zouden eisen dat reizigers uit China een negatieve COVID-19-test moeten ondergaan voordat zij aan boord van het vliegtuig stappen. "Wij wijzen het gebruik van COVID-maatregelen voor politieke doeleinden ten stelligste af en zullen op grond van het wederkerigheidsbeginsel in overeenkomstige maatregelen nemen", dreigde de woordvoerster van het Chinese ministerie van Buitenlandse Zaken, Mao Ning, deze week.
Obstakels voor GP China 2023
De laatste Grand Prix op het Shanghai International Circuit werd in april 2019 verreden en alle volgende edities werden afgelast vanwege de coronapandemie. De officials en marshals op het circuit zouden dus een opfriscursus moeten krijgen omdat er sinds eind 2019 geen internationale autorace heeft plaatsgevonden. Een ander obstakel is dat het circuit een volledige inspectie door FIA-personeel zou vereisen om ervoor te zorgen dat het nog steeds voldoet aan de Grade 1-certificering. Tijdens de lockdown in China waren er geen inspecties mogelijk. Volgens bronnen die niet bij naam genoemd mogen worden omdat ze geen commentaar mogen geven, zou de stap van Juss en de Shanghai CCP-tak "een truc kunnen zijn om de FOM op het verkeerde been te zetten", nadat de commerciële rechtenhouder van de F1 de Chinese Grand Prix van 2023 annuleerde, dit vanwege "aanhoudende problemen in verband met de COVID-19-situatie". De bronnen meldden ook dat een verlenging van het huidige contract afhankelijk zou zijn van een race dit jaar. De FOM heeft geen commentaar gegeven op de situatie.
Meest gelezen