Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Christian Horner: 'Bestraf het team en niet de rijder bij wisselen motor'

Het Formule 1-seizoen is over de helft en met de huidige regelgeving valt de term 'gridstraf' dan steeds vaker. Door het wisselen van een motor, of onderdelen daarvan, moeten coureurs plaatsen naar achteren op de startopstelling. Maar waarom moet eigenlijk de coureur die straf incasseren, terwijl het team zijn motor moet vervangen? Dat is een vraag waar eigenlijk niemand het antwoord op weet, vindt ook Red Bull-teambaas Christian Horner.

In gesprek met Sky Sport is Horner luid en duidelijk over de gridstraffen: ze moeten zo snel mogelijk verdwijnen. "Gridstraffen zijn niet de manier om dit soort problemen op te lossen. We gaan hier in Italië gridstraffen incasseren en waarschijnlijk tegen het eind van het seizoen nog een keer." "Volgend jaar moeten we het zelfs doen met drie motoren en een race extra. We hebben het er wel over gehad tijdens de besprekingen voor volgend seizoen, maar niemand voelde zich geroepen er iets aan te doen. De gridstraffen voegen gewoon helemaal niets toe aan de show", stelt Horner.

Volgens Horner missen de gridstraffen totaal hun doel en is het daarom eerlijker om het team te straffen in plaats van de coureur. "Het idee is om de kosten te drukken, door minder motoren te gebruiken. Maar wat er gebeurt is dat je de motoren toch gewoon maar gebruikt en de straf incasseert, waardoor de startopstelling op z'n kop staat" , legt Horner uit. Daarnaast zijn gridstraffen onbegrijpelijk voor de fans en is het niet bij te houden wie waar start. De beste oplossing is dan ook de teams pijn doen op het punt waar je ze het hardst kan raken: in de portemonnee. Door het aftrekken van punten kan een team miljoenen mislopen aan het eind van het seizoen en dus denkt het team wel twee keer na voordat ze er zomaar een nieuwe motor ingooien. "Ik denk dat het bestraffen van de constructeur beter is dan het bestraffen van de coureur. Dat zou je bijvoorbeeld kunnen doen door punten af te trekken bij het gebruik van teveel motoren of onderdelen. Dan is het voor iedereen begrijpbaar en worden er écht kosten bespaart" , besluit Horner.

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi