Al langere tijd wordt er geroepen dat er gekeken moet worden naar het huidige systeem van gridstraffen. Afgelopen weekend reden bijvoorbeeld zowel Verstappen en Ricciardo een dijk van een kwalificatie maar moesten door de gridstraffen flink wat plekken incasseren. Doordat ook andere rijders gridstraffen pakten op Monza startte Verstappen bijvoorbeeld niet in de achterhoede maar vanaf P13. Zijn teambaas Horner wil dan ook dat de discussie over de gridstraffen opnieuw wordt aangezwengeld.
"Ik heb al eerder geprobeerd om de gridstraffen te wijzigen maar daar was toen geen steun voor. Hopelijk zien nu meer teams in dat er op dit gebied iets moet veranderen zodat we eindelijk van dit gedoe afkomen." "Het hele doel van het beperken van de motoren was natuurlijk om kosten te besparen. Dat is echter niet het geval want de motoren gaan gewoon mee op onze tour langs de diverse circuits. Het heeft nu een averechts effect want veel teams nemen de gridstraffen op de koop toe waardoor we nu zoveel gridstraffen zien. Horner vraagt zich dan ook af of het voorstel om naar slechts drie motoren te gaan wel juist is. "Waar ik mij echt zorgen over maak, is het feit dat we volgend maar drie motoren mogen gebruiken terwijl we meer races hebben. Van vier naar vijf motoren voor 2018 is logischer dan van vier naar drie motoren per seizoen. Wat mij betreft is dit dan ook het eerste agendapunt tijdens onze volgende vergadering."
Meest gelezen