Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Christian Horner

Cijfers liegen niet: Red Bull in 2018 veel sterker dan vorig F1-seizoen

Het Formule 1-team van Red Bull heeft afgelopen winter een mega stap gezet. Ondanks dat de eerste twee races nog niet de gedroomde resultaten brachten door de nodige pech, bewijzen de cijfers dat het team erg goed bezig is.

Het geduld van de Max Verstappenfans wordt even op de proef gesteld. Na twee teleurstellende races voor Verstappen en Ricciardo wordt Red Bull alweer neergesabeld. Onterecht, want het team heeft erg veel progressie geboekt.

Het gat met Mercedes en Ferrari is significant kleiner geworden en de kwalificaties zijn daarvoor het ultieme bewijs. Ondanks de minder krachtige Renault-motor is Red Bull flink ingelopen.

De ontluistering was in 2017 groot toch het team liefst 1,3 seconde aan de broek kreeg in Melbourne. Een jaar later was het gat groter dan gehoopt, met zeven tienden, maar maakte Verstappen een fout tijdens zijn laatste run.

In Bahrein was de Nederlander, die over het algemeen sneller is dan Ricciardo, al vroeg uitgeschakeld tijdens de kwalificatie. Teamgenoot Daniel Ricciardo wist de schade te beperkten tot vier tienden.

Verschil met de poleposition 2017/2018

Grand Prix Verschil 2017 Verschil 2018 Tijdwinst
Australië 1,297 0,776 0,521
Bahrein 0,776 0,440 0,336

Het doel van Red Bull was om de eerste races binnen vier tienden van Mercedes te kwalificeren. In Australië lukte dat niet, maar in Bahrein had Riccardo de beide Mercedessen in het vizier. Het gat met de snelste Mercedes van Bottas bedroeg slechts 0,16 seconde. Het gat met Hamilton was slechts enkele duizendsten.

Al met al is het gat richting de top flink kleiner geworden. In onderstaande tabel hebben we de cijfers gebruikt van de afgelopen twee races, wat resulteert in gemiddelden.

Verschil Red Bull met Ferrari en Mercedes

Verschil met 2017 2018 Tijdwinst
Mercedes 1,037 0,495 0,542
Ferrari 0,664 0,246 0,418
Pole 1,037 0,578 0,459

Qua performance moet Red Bull het voornamelijk hebben van de racepace. Tijdens de kwalificatie verliest het team meestal drie tot vier tienden op basis van morgenvermogen. Renault heeft geen kwalificatiemodus en de concurrentie loopt zichtbaar verder weg in Q3.

In Australië kwam de performance van het team er niet uit nadat Ricciardo een gridstraf kreeg en Verstappen al vroeg in de race spinde. In Bahrein duurde het optreden voor beide heren maar een kleine twee ronden. Wat zeer hoopvol was, was de inhaalactie van Verstappen op Hamilton. De Brit werd in heel 2017 maar twee keer ingehaald en de Nederlander was nu in staat om de Mercedes in te halen. Zelfs nog zonder DRS.

Het is nu aan Red Bull en de coureurs om de boel in China heel te houden. Een podiumplaats is daar dan zeker mogelijk voor Verstappen en/of Ricciardo.

Viaplay
x
Max Marko bevestigt gridstraf Verstappen in Brazilië