Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Circuitbouwer: "Ik verwacht een hele hoop inhaalacties op Zandvoort"

De eerste Grand Prix moet er nog plaatsvinden, maar circuitbouwer Jarno Zaffelli is er van overtuigd dat Zandvoort voor spektakel gaat zorgen in de Formule 1. Hij werkte met zijn team maandenlang aan het circuit en is zo trots als een pauw.

Met zijn bedrijf Dromo Circuit Design maakt circuitbouwer Jarno Zaffelli op de Formule 1-velden. Hij werkt de afgelopen jaren aan circuits als Silverstone, Imola en Zandvoort; banen die allemaal op de Formule 1-kalender te bewonderen zijn. Over Zandvoort is de Italiaan lovend tegenover RacingNews365 . "Ik verwacht een hele hoop inhaalacties op Zandvoort. Het wordt heel uitdagend en fantastisch om te rijden. Coureurs zullen hier sneller fouten maken dan op andere circuits. Op een minder uitdagend circuit is de kans op een fout kleiner en zul je dus minder kans hebben om van een fout te profiteren." Je zult het niet aan het resultaat merken, maar het werk aan Zandvoort was een spoedklus. "Voor Zandvoort hadden we vier maanden, en dat was niet veel, zeker gezien het Nederlandse weer. Het is gelukt omdat we het vertrouwen voelde. Zandvoort luisterde naar ons, net als de FIA en KWS, de contractor", aldus Zaffelli.

Uitdaging

De nu al beruchte kombocht is geen gimmick, maar was nodig om de Formule 1-coureurs meer mogelijkheid te geven om in te halen. "Er was geen ruimte om het circuit uit te breiden, daarom hebben we het rechte stuk als het ware langer gemaakt met een kombocht", zegt de Italiaan. "De bocht is ontworpen met de Formule 1-auto’s in het achterhoofd." Het wordt sowieso een uitdaging voor coureurs om een foutloze ronde op de limiet te rijden, denkt Zaffelli. "Toen Max Verstappen op Zandvoort reed, was een van de eerste dingen die hem opviel, dat hij tussen bocht en twee en drie de grond aan de linkerkant niet kon zien. Je gaat dus blind bocht drie in. Je hebt daar dus echt moed en vaardigheid nodig. Met veel auto’s kan dat nog weleens een zootje worden." Waar teams in 2021 nog minder tijd op de baan hebben tijdens een Grand Prix-weekend, is het extra belangrijk om de juiste afstelling te vinden. In Zandvoort wordt dat een uitdaging denk Zaffelli, en dan niet alleen omdat het een nieuw circuit is. "Door het verschil in hoogte en het verschil in geometrie, zal het lastig zijn om de juiste balans te vinden in de auto. Stel je hem af voor de kombochten of juist voor de langzame bochten of vlakke rechte stukken? Ook de omgeving is een belangrijke factor. Je hebt te maken met zand, mogelijk regen en wind."

Verstappen

Uiteraard was de Italiaan teleurgesteld dat de Nederlandse Grand Prix afgelopen jaar niet doorging, al vond hij wel dat zijn taak erop zat nu het werk voltooid is. "Het was jammer, maar veiligheid gaat voor. Ik snap ook dat de Nederlanders geen Grand Prix willen zonder fans. Ik kijk er heel erg naar uit om al die Nederlandse fans op de tribune te zien. Dat zou ik geweldig vinden, al die gepassioneerde mensen in het oranje. De Nederlanders kunnen straks zeggen dat ze iets unieks hebben met de vernieuwde baan, iets dat je alleen in Nederland ziet." Of hij nog iets kwijt wil over de enige Nederlandse Formule 1-coureur van het moment? "Alleen de aller dappersten kunnen op Zandvoort winnen en ik weet zeker dat Max Verstappen er alles aan gaat doen."

Viaplay
x
Kalender F1 slaat terug op kritiek Verstappen: "Het is niet verplicht"