"Kijk naar de race in Shanghai vorig jaar of Bahrein van dit jaar. Wat gebeurde er? Inderdaad, er werd ingehaald en dat met deze auto's waarmee het inderdaad een stuk lastiger is om in te halen. En kijk ook eens naar Austin. Ook daar wordt altijd ingehaald en vinden er altijd wiel-aan-wiel gevechten plaats. Dus het is onzin om te roepen dat er op 'mijn banen' niet ingehaald kan worden." De ontwerper windt zich in gesprek met Racefans behoorlijk op over de kritiek aan zijn adres en stelt dat saaie races ook gewoon bij de sport horen. "Natuurlijk heb je soms gewoon races die saai zijn. Dat heb je ook met voetbalwedstrijden, die zijn soms ook saai. En als de snellere auto voor de minder snelle auto rijdt, dan gebeurt er niks. Dat is toch logisch?"
Natuurlijk heeft Tilke wel zo zijn eigen ideeën over wat er eventueel gewijzigd kan worden om het inhalen te bevorderen. Als voorbeeld noemt hij de Nurburgring waar hij in 2002 enige aanpassingen doorvoerde. "De oude versie van de baan had een snelle chicane aan het einde van het rechte stuk. Hierdoor werden auto's gedwongen om achter elkaar te blijven rijden. We hebben er toen een brede hairpin van gemaakt. Op die hairpin volgt opnieuw een lange langzame bocht, waardoor het veld in elkaar schuift. Dat verhoogt de kans op inhaalacties."
Meest gelezen