Een kwestie van tijd, zo noemde Ricciardo het ondertekenen van een nieuwe overeenkomst met Red Bull. De 29-jarige is sinds zijn tienerjaren aan het energiedrankje verbonden en kon dankzij het miljardenbedrijf zijn entree in de Formule 1 maken. Ricciardo is Red Bull en Red Bull is Ricciardo. De komst van Max Verstappen, in het voorjaar van 2016, kon daar niets aan veranderen. Althans, dat was een algemene opvatting. Het tegenovergestelde blijkt. Verstappen tekende eind vorig jaar voor twee extra seizoenen bij. De Nederlander beschikte over een overeenkomst die hem tot eind 2018 aan Red Bull verbond, deze werd opengebroken en verlengd. De hoge heren van Red Bull Racing hopen met Verstappen dezelfde truc uit te halen als dat ze jaren geleden met Sebastian Vettel deden. De Duitser werd door Red Bull als melkbaard in een Toro Rosso gezet, om enkele seizoenen later in een Red Bull de jongste wereldkampioen ooit te worden. Alles moet wijken voor Verstappen. De Nederlander heeft een voorkeurspositie, zo blijkt wel uit de verrassende move van Ricciardo. De Australiër heeft naar verluidt te horen gekregen dat hij niet onder dezelfde voorwaarden als Verstappen deed kan bijtekenen en dat heeft hem doen besluiten naar Renault te trekken. Alles beter dan een rol die landgenoot Mark Webber vijf jaar lang tegen wil en dank moest invullen.
Alles moet wijken voor Max Verstappen, hij is het nieuwe wonderkind van Red Bull
Webber, evenals Ricciardo een Australiër, betrad de Formule 1 in 2002 met het predikaat ‘toptalent’. Lang kwam het er niet uit – Webber reed domweg voor de verkeerde teams en stond vaak achteraan als de goede zitjes voor het oprapen lagen. Omdat er geen betere kansen waren, verruilde Webber Williams eind 2006 voor Red Bull. Aldaar maakte hij de megagroei van het Oostenrijkse team mee. Na een aantal podiumplaatsen en vooral een aantal ‘what could have been’-momenten won Webber in de zomer van 2009 eindelijk zijn eerste Grand Prix. Als hij zijn dag had was Webber onverslaanbaar, echter: in de persoon van Sebastian Vettel had hij een van de grootste groeibriljanten van dat moment naast zich in de pitbox. Vettel arriveerde als een ruwe diamant, maar werd door middel van begeleiding door niet de minste namen (Christian Horner, Helmut Marko, Adrian Newey) bizar snel geslepen. De kampioenschapstitel van 2010 had altijd naar Webber moeten gaan, ware het niet dat de beleidsbepalers bij Red Bull Vettel als hun petekind beschouwden en het liefst de Duitser naar de kroon zagen razen. Dieptepunt was de Grand Prix van Groot-Brittannië, waar Red Bull twee nieuwe voorvleugels mee had genomen. Vettel reed zijn vleugel in een training stuk, waarop Webber zijn nieuwe exemplaar moest inleveren. Vettel sjeesde met zijn van Webber overgenomen vleugel naar poleposition, waar de Australiër het met P2 moest doen. Een dag later won niet Vettel, maar Webber de race. “Not bad for a number two driver”, liet Webber zijn ongenoegen blijken. Die status van ‘ number two driver ’ is dat wat Ricciardo wil vermijden. Bij Renault zal hij de absolute kopman worden en ongeacht wie naast hem aan mag schuiven (waarschijnlijk is het Nico Hülkenberg) niemand zal aan zijn cv kunnen tippen. Slechts tijd wijst uit of de overstap een verstandige keuze is, maar alles wijst daar op. Ricciardo is ruim een maand geleden 29 jaar geworden, daar waar Verstappen zijn 21 ste verjaardag nog moet vieren. De jaren beginnen te tellen voor de Australiër. Zeker is in ieder geval dat hij geen wereldkampioen wordt voor hij de 30 aantikt. Webber was 34 toen hij de titel kon ruiken, maar deze op de valreep verloor aan Vettel. Ricciardo trekt lessen uit het verleden en pakt zijn biezen voor het te laat is.
Meest gelezen