Toen Liberty Media de Formule 1 kocht van Bernie Ecclestone waren veel fans sceptisch. Amerikanen en de F1, dat zou nooit een goede combinatie worden. Een jaar later is de voorlopige conclusie dat Amerikaanse betutteling ook haar intrede heeft gedaan in de Formule 1. Geef Liberty de tijd en ze maken een prachtig product van de Formule 1 werd er gezegd. Was het oude product dan zo slecht? Nee, alleen de huidige set motoren en veel te ver doorgevoerde technologie zorgden er de afgelopen jaren voor dat het vaker een endurance race was dan 'ouderwetse' Formule 1. Met de komst van Liberty hoopten wij op iets meer mannelijkheid in de sport. Minder gejank over track limits, geen straffen als auto's elkaar eens raken of een voorvleugeltje dat sneuvelt. Real racing! Zoals die Amerikanen dat zelf ook laten zien in de NASCAR of Indycar. Op dat vlak hebben we het afgelopen jaar weinig progressie gezien in de F1. Nog te vaak greep de wedstrijdleiding in bij incidenten. Racen moet racen blijven en bij racen horen nu eenmaal incidenten. De enige plus die de Amerikanen tot op heden scoorden is het verkopen van het product Formule 1. Wat betere beelden en meer social media activiteiten. Eerlijk is eerlijk, opa Bernie kon die techniek op zijn 86ste niet meer bijbenen.
Gisteren was er het nieuws dat eenieder al aan zag komen: Gridgirls verdwijnen per direct uit de sport! Waarom? Zijn ze aanstootgevend? Niet respectvol richting vrouwen? Nee! Ze passen niet meer bij deze tijd aldus Liberty. Wat is dan precies deze tijd? Bij tal van sporten zien we modellen rondlopen. Van boksen tot en met darten, van motorrace tot en met cheerleaders. Juist in Amerika is men zo trots op de cheerleaders. De jonge dames trainen kei hard om hun kunsten te vertonen. En ja, op de tribune zaten echt wel wat kerels zich te vergapen aan het vrouwelijk schoon. Zo ging het er ook in de Formule 1 aan toe. De modellen waren blij met het podium dat ze werd geboden. Een miljoenenpubliek wat jou daar ziet staan en lopen. De droom van een grote carrière bij een van de topmodellenbureau's. Maar nu is dat voorbij. Het past niet meer bij deze tijd... Dat tijden veranderen is een feit en de gridgrils waren al met hun tijd meegegaan. De schaars geklede dames uit de jaren 80 en 90, de siliconen porno babes van Eddie Jordan, hadden al plaats gemaakt voor modellen in mooie stijlvolle outfits. Niemand sprak er schande over, behalve Liberty Media. Daarmee komt er wederom een einde aan een van de basiselementen en tradities van de sport Formule 1. Zo verloren we al fatsoenlijke motoren, verloren we heldere regels zonder al teveel (grid)straffen, verloren we al de open cockpit, verliezen we nu de gridgirls en binnenkort de normale starttijden van F1-races... What's next? Een blonde blaaskaak met getoupeerd haar en de slogan ‘make F1 great Again’?
Meest gelezen