Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Column: is Renault nog te vertrouwen in Red Bull-vechtscheiding?

Tot aan de vijfde ronde van de Hongaarse Grand Prix was de relatie tussen Red Bull en Renault slechts intern aan het sterven. Anderhalve minuut later werd ook voor de honderden miljoenen Formule 1-fans duidelijk dat het scheidende duo inmiddels al in een vechtscheiding is verwikkeld.

Laat ik voorop stellen: moddergooien is nooit het antwoord. Hoe McLaren motorpartner Honda vorig jaar te kakken zette, was gewoonweg zielig. Des te ironischer dat de Britse stal er dit jaar ook niet aan te pas komt. ‘Karma’, zou Fernando Alonso zo kunnen zeggen. Enfin: de woede van Max Verstappen, die tijdens de Hongaarse Grand Prix zijn uitweg vond via een scheldkanonnade op de boardradio, is alleszins te begrijpen. Red Bull betaalt Renault ettelijke tientallen miljoenen per jaar voor een product dat pak ‘m beet één keer in de vier wedstrijden niet doet wat de koper ervan verlangt. Dat ratio van één uit vier is, zeker voor wat betreft de laatste twee seizoenen, trouwens nog optimistisch. In de Formule 1 anno 2018 is motorisch vermogen belangrijker dan ooit tevoren en de Renault komt, naast dat-ie niet kogelvrij is, gewoonweg pure snelheid tekort. Geen wonder dat Red Bull meer zit te zuchten dan dat ze staan te juichen. De RB14 is een ontzettend sterke wagen, die met Mercedes- of Ferrari-power gegarandeerd om kampioenschappen kan strijden. Mercedes en Ferrari zijn niet op hun achterhoofd gevallen en houden die krachtbron natuurlijk voor zichzelf, of delen deze tegen betaling uit aan renstallen die hun toch niet kunnen bedreigen (Force India, Haas, etc.). Als ze een overeenkomst met Red Bull aan zouden gaan, kost dat henzelf de bokalen en het bijbehorende prijzengeld. Hoe moeilijk het ook is: Red Bull zal haar geduld moeten bewaren in de laatste negen wedstrijden van dit jaar. Volgend seizoen nieuwe kansen met de Honda-motor, zo moet men maar denken. Het is ontzettend frustrerend, maar het gooien van een knuppel in het hoenderhok levert alleen maar meer lange gezichten op. Renault staat er nou niet bepaald om bekend goed met kritiek om te gaan en de reactie van directeur Cyril Abiteboul op de klaagzang van Red Bull sprak boekdelen. “We luisteren al jaren niet meer naar wat Christian Horner te zeggen heeft”, bezigde de Fransman doodleuk. Tekst gaat verder onder foto

Hamvraag is, en dat die vraag al gesteld moet worden is gezien de belangen weerzinwekkend: is Renault nog te vertrouwen? Daniel Ricciardo kreeg voor de Grand Prix van Duitsland maar drie motorcomponenten aangeboden, waar Red Bull bij Renault toch echt had gevraagd om zes stuks - het gehele rataplan. Toen Verstappen afgelopen zondag uitviel wees Renault naar Red Bull: “Ze kiezen er zelf voor om met een oude MGU-K te rijden”, klonk het vanuit het Franse kamp. Je kan mij niet wijsmaken dat Renault niet liever met een 'eigen' coureur op het podium belandt mocht de kans daar zijn, dan met een Red Bull-rijder. "Het is over, uit. Zij hebben vanaf volgend jaar een motorpartner die een gigantische lading geld komt aanleveren om hun product aan te mogen bieden", klonk Renault als een jaloerse ex. "We wensen hun het allerbeste, verder hebben we niets te melden." Het is dat Red Bull een haast onoverbrugbare voorsprong ten opzichte van het Renault-fabrieksteam heeft (141 punten), anders zou het nog smerig kunnen worden. Vielen de Toro Rosso’s eind vorig jaar niet met bosjes stil, toen de Italiaanse stal de knoop had doorgehakt om de Renault-krachtbronnen in te ruilen voor Honda-power? Huiskamervraag: door wie werd Toro Rosso vorig jaar in de laatste Grand Prix ook alweer voorbijgestreefd in de strijd om de zesde plaats in het constructeurskampioenschap, iets wat de stal die hen inhaalde enkele miljoenen aan extra prijzengeld opleverde..?

Viaplay
x
Kalender F1 slaat terug op kritiek Verstappen: "Het is niet verplicht"