Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
F1-nieuws

Column: Max Verstappen is een eikel

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: Max Verstappen is een eikel. Althans, dat vindt de helft van de wereld sinds gisteren. De Nederlander werd wereldwijd gezien als de 'aanstichter' van het incident met Lewis Hamilton. Woorden als dom, onvolwassen, arrogant, ongeduldig, klootzak, etc. Alles kwam voorbij op de (a)social(e) media.

Het is immers erg makkelijk om commentaar te leveren en kritiek was er volop. Soms onderbouwd, soms totaal ongefundeerd. Anno 2018 hoort het erbij en deze keer was Max het spreekwoordelijke haasje. Ach, we mogen er niet over klagen, want in Nederland doen we er zelf massaal aan mee. Vettel wordt hier al twee jaar lang voor rotte vis uitgemaakt en iemand die ook maar één minder positief woordje over Max zegt of schrijft... nou die kan beter maar bukken als de tomaten worden gegooid.

Gisteren was het weer eens Max vs. de rest. Zijn inhaalactie op Hamilton was er een vol bravoure, maar wel een die prima kon. De eerste ronde van Verstappen was briljant en hij had de snelheid er prima in. Als je dan de kans krijgt om een Mercedes aan te vallen (zelfs zonder DRS!) dan pak je die!

Bij het ingaan van de eerste bocht zaten de mannen zij-aan-zij. Alleen remde het tweetal zo laat dat Verstappen moest liften en wijd ging omdat hij in moest houden voor Alonso voor hem. Nog altijd niets aan de hand, maar met Lewis aan de buitenkant en een bocht die terug buigt is er weinig ruimte. Op een paar centimeter na ging het goed.

De actie van Max was een van de hoogtepunten van de race. Iemand die Hamilton aanvalt zien we zelden en in dit geval gaf de Brit niet op. Hij riep naderhand van wel, maar Lewis nam zelf ook bewust een risico. Zo hoort het ook. Coureurs moeten strijden voor iedere centimeter!

Maar goed, in het geval van Max en Lewis liep het nu net verkeerd af. Deze keer had Lewis geluk, daar waar hij in Mexico 2017 pech had bij de touche met Vettel. Dat lijken mensen alweer vergeten te zijn. Knokken met elkaar, inhalen, risico's nemen, het moet eigenlijk centraal staan in de sport. We zien het alleen zelden.

De meningen in Nederland zijn net zo veranderlijk als het weer. Werd Verstappen tot twee weken geleden nog de hemel in geprezen, nu is het ineens een roekeloze coureur die op zijn vader lijkt en nooit wereldkampioen wordt. Nuance iemand?

Michael Schumacher had in zijn carrière ieder jaar zijn gevechten, incidenten, crashes, spins, touches. Van onbesproken gedrag? Nee, zelden. Maar wel de grootste coureur ooit, met 'slechts' zeven wereldtitels. De Duitser had het onder meer aan zijn stok Hill, Coulthard en Montoya. Bikkelhard ging het eraan toe. Soms eindigde het met champagne en soms in tranen.

Destijds had je twee kampen: Je was fan van Schumacher of je had een hekel aan hem. Buiten Nederland zijn die kampen er bij Verstappen ook. Maar ach, Max zal daar maling aan hebben. Hij is nog jong, hij is soms nog druistig, maar hij is al zo goed dat zijn tijd echt wel gaat komen. Verstappen zal nooit saaie seizoenen gaan draaien als hij voor zeges en podiumplaatsen moet knokken.

En voor de zeikerds: Max is een eikel. Alleen zijn bijna alle grote kampioenen dickheads geweest! Schumacher en Senna voorop. Laat Max gewoon Max blijven. Liever een dickhead dan een koorknaapje, want uiteindelijk zijn grote kampioenen vrijwel altijd klootzakken op de baan.

Speel de Viaplay Pitstop Challenge en maak kans op een VIP kartavond met Tom Coronel.

Speel nu de pitstop game
Forbidden

Weddenschappen Max Verstappen

Unibet
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
RN365 Special
Red Bull-kopstukken vreesden even het ergste voor Verstappens kampioensbolide

RacingNews365 zat na het F1-seizoen exclusief samen met twee Red Bull-kopstukken. Technisch directeur Pierre Wache en Chief Engineer Paul Monaghan. Zij praten uitgebreid over de RB18 waarmee Verstappen dit jaar vijftien races won. Voorafgaand aan het seizoen vreesden ze nog dat de auto misschien 'beschadigd' zou zijn door het kampioensgevecht in 2021. Dat en meer lees je in ons interview.

Lees meer
Viaplay
x
Breaking Red Bull trekt 19-jarig supertalent aan als F1-reservecoureur