© Getty Images / Red Bull Contentpool

Nieuwsoverzicht

Column: Max Verstappen zet de Formule 1 op scherp

23 okt. 11:41 Ruud Dimmers 6 reacties

Ken je dat gevoel dat je een reclame ziet voor iets dat helemaal geweldig is? De ogen beginnen te glinsteren, de hartslag gaat omhoog en je sprint naar de winkel om het te kopen? Ik niet ;-) 

Termen als 'nu nog lekkerder', 'verbeterd recept' of 'tweede gratis' zijn misleidend of een sigaar uit eigen doos. Juist in het 'grote' Amerika heeft men er een handje van om alles nog wat meer uit te vergroten. Alles is groter, beter en het liefst Amerikaanser. 

Met Liberty Media als Formule 1 eigenaren wordt er van de F1 ook een dergelijke show gemaakt. De Grand Prix van Amerika was slechts een voorproefje van wat ons te wachten staat. De kwalificatie werd twee uur verplaatst vanwege een concert, de rijders werden als gladiatoren onthaald door als ware profboksers gepresenteerd te worden. Bolt sprintte sneller naar de eerste bocht dan Vettel en Hamilton. Daar hield het dan ook op qua Amerikaanse taferelen, want toen gingen we echt 'racen'.

Amerikanen zijn op het gebied van autosport geen watjes. Ze houden van spektakel, ze houden van actie, crashes en controverse. NASCAR, Indycar, het draait om close racing, onvoorspelbaarheid en actie.  Juist, alle dingen die de Formule 1 zoveel mogelijk wil vermijden. De oudewijvenclub van de FIA en de wedstrijdleiding doen er alles aan om een potje dammen nog spectaculairder te maken.

© Getty Images / Red Bull Contentpool

Bij de GP van Amerika was het wederom raak. Marcus Ericsson kreeg een straf voor een touché met Kevin Magnussen, maar bulldozer Magnussen mocht in de eerste ronde als een sloopbedrijf huishouden. Geen straf voor hem. Ricciardo en Bottas knokten zoals we dat graag willen zien en gingen daarbij veelvuldig buiten de witte lijnen. Prachtig! Het publiek stond op de banken en applaus volgde.

Dat applaus werd in de slotronde omgetoverd tot een staande ovatie voor Max Verstappen. De Nederlander kende een sublieme inhaalrace van P16 naar P3. Zijn inhaalactie op Raikkonen had alles in zich om wederom verkozen te worden tot actie van het jaar. Juist in Amerika, juist daar waar ze van show en spektakel houden, werd Max als een klein kind teruggefloten. 

Het smaakt als zo'n ijsje wat toch net wat minder lekker is dan de reclame je doet geloven. De doos is mooi, maar de inhoud valt tegen en de smaak? Soms is het niet te pruimen! Liberty Media roept dat het gladiatoren wil zien in de Formule 1, maar tot op heden zien we een rollatorrace waarbij het besturend orgaan bestaat uit grijze postduiven.

Soms vraag je jezelf dan hardop af wat Max Verstappen doet tussen dat zooitje ongeregeld. Liberty Media, put your money where your mouth is!

Ruud

Reacties

Er ging iets mis bij het ophalen van de reacties... Kom op een later moment terug om de reacties te lezen.

Je bericht kon niet worden geplaatst. Probeer het nogmaals of log opnieuw in

Om te reageren op dit artikel moet je ingelogd zijn.
Een account is gratis. Bekijk alle voordelen van een account hier.

De voordelen van een account:

  • Reageren op artikelen

  • Toegang tot exclusieve content

  • Win mooie prijzen met quizen en spellen

  • Profiteer van exclusieve voordelen