Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Oog in oog met de Formule 1-bolides van Senna

Vandaag is het exact 25 jaar geleden dat Ayrton overleed na zijn fatale crash tijdens de Grand Prix van San Marino. Nu nog wordt veelvuldig stilgestaan bij het leven en de carrière van Ayrton Senna. In 2017 pikte ik daar graag een graantje van mee.

"Gilles Villeneuve was spectacular on a number of occasions, Ayrton Senna was spectacular every single time het got in a car."

Jeremy Clarkson

Bovenstaand citaat is de slotconclusie van voormalig Top Gear -presentator Jeremy Clarkson, die enkele jaren geleden voor datzelfde programma een reportage maakte over Senna, samen met onder andere Lewis Hamilton. Clarkson dacht altijd dat Villeneuve de beste Formule 1-coureur was, totdat hij uren aan beelden van de legendarische Senna ging kijken. Ik zeg 'legendarisch', omdat ik dat ook maar van horen zeggen heb. Met 1988 als bouwjaar heb ik de drievoudig wereldkampioen nooit bewust zien rijden, sterker nog, de eerste race die ik zag werd vandaag exact 25 jaar geleden verreden. De crash van Senna maakte dat ik de Formule 1 ging volgen, dat ik de klasse, hoe macaber de aanleiding ook was, in de armen sloot. In de jaren erna groeide ik op met de successen van Michael Schumacher, ik werd fan van de man die liefkozend 'der Rekordmeister' genoemd wordt door de Duitsers. Maar hoeveel titels hij ook aaneenreeg, hij werd altijd vergelijken met de man die hij voor zijn ogen op 1 mei 1994 zag verongelukken. Was Senna niet beter? Tekst gaat verder onder foto.

Maar wie was nou die Senna? Natuurlijk, ik ken mijn weg op Youtube en daar heb ik net als Clarkson genoeg beelden gezien van Senna, die wist te dansen met zijn auto's, zélfs op de rechte stukken. Mens en machine waren één, en juist daarom toog ik, bij onbereikbaarheid van de mens Senna, naar zijn machines. In 2017 werd in het Lamborghini-museum in Sant’Agata Bolognese een tentoonstelling ingericht ter ere van de man die in Brazilië nog altijd en zonder terughoudendheid word vereerd. De Formulewagens van Senna staan naast elkaar opgelijnd als ware het een echte pitbox is. De bolides met bijpassende liveries, bijna net zo iconisch als de rijder zelf, spreken allemaal tot de verbeelding. Lamborghini, dat eind '93 in het geheim als motorleverancier testte met McLaren, heeft geen half werk geleverd om de diverse wagens bij elkaar te krijgen. Het is een indrukwekkend gezicht, maar hoewel al het getoonde keurig wordt toegelicht met cijfers en statistieken en het televisiescherm in een loep de vele hoogtepunten van Senna blijft tonen, de coureur blijft voor mij ongrijpbaar. Jammer? Misschien wel, maar misschien draagt het ook wel bij aan de mythe rond hem. Het is een gedachte waar ik als liefhebber mee kan leven. Of Schumacher voor mij dan nog steeds de grootste coureur ooit is? Statistisch gezien natuurlijk wel, maar als de vraag of Senna stiekem niet beter was nodig is om hem in ere te houden, dan neem ik die vraag heel graag op de koop toe.

Viaplay
x
Breaking Aston Martin in protest tegen uitslag kwalificatie