Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Column: Red Bull verdient veel meer krediet

Het Nederlandse volk kreeg vanmorgen in de ochtendbladen de voeding die het nodig had: Dikke koppen over Max die gevangen zit bij Red Bull, of deuren die dicht zijn bij Ferrari en Mercedes. Dat fans in hun emotie roepen dat Max weg moet bij Red Bull is logisch, is volkomen begrijpelijk. Dat Max zelf zegt dat hij er helemaal klaar mee is, dat is ook begrijpelijk. Als een bokser wordt hij iedere ronde weer had op de kin geslagen dit seizoen en moet hij blijven incasseren. Genieten, dat is er maar weinig bij. Het gevecht van Verstappen zal dit jaar nog acht ronden doorgaan. Acht Grand Prix is het aftellen voor hem tot het einde van het seizoen, een seizoen dat hem niet bracht wat hij ervan verwachtte. Wat niet bracht wat Red Bull of Renault ervan verwachtten. Het gezeur dat Verstappen naar Ferrari of Mercedes moet begrijp ik heel goed als je fan bent. Dan wil je Max in die beste auto zien, wil je Max zien winnen en zien strijden om de wereldtitel. Zo simpel werkt het in de Formule 1 niet. Een simpel rekensommetje leert dat er 20 coureurs meerijden, waarvan zeker de helft de capaciteiten heeft om wereldkampioen te worden, maar slechts een enkeling zal die droom ooit zien uitkomen. Jaarlijks zijn er vaak maar twee teams die strijden voor de titel, soms zelfs maar één zoals de afgelopen drie seizoenen. Dit betekent dat je als coureur veel geluk moet hebben dat je op het juiste moment in de juiste auto moet zitten. Dit seizoen heeft Max Verstappen dat geluk niet, maar de ondankbaarheid waarmee er nu in Nederland wordt gesproken over Red Bull raakt kant nog wal. Red Bull heeft Max als talent opgepikt, heeft hem de kans in de F1 gegeven en daarbij een groot risico genomen. Ze hebben Max op 17-jarige leeftijd zijn debuut laten maken in de F1, na een maandenlange voorbereiding. Iets wat geen enkel ander Formule 1 team aandurfde! Mercedes niet en Ferrari al helemaal niet! Na een jaar en vier races nemen ze de volgende gewaagde beslissing door hem in de Red Bull te zetten en krijgt Max zijn kans bij het beste F1-team van de afgelopen 10 jaar! Alles tot en met eind vorig jaar was goud wat Verstappen en Red Bull samen deden. Hele Nederlandse volksstammen liepen in de polonaise door de huiskamers, het café en bij Ziggo donderden de mannen zelfs van de bank na zijn zege in Barcelona.

Nu zijn we twaalf races verder in een nieuw seizoen dat niet brengt wat de fans en het team hoopten. Gaan we nu serieus schreeuwen dat Max Verstappen zijn contract moet verscheuren? Zijn er nu mensen die serieus geloven in sabotage? Ook de grootste coureurs uit de geschiedenis van de Formule 1 hadden seizoenen waarin ze keer op keer uitvielen. Senna, Prost, Mansell, Schumacher en Alonso. Allemaal hebben ze dit soort seizoenen meegemaakt. Schumacher won pas in zijn vijfde seizoen bij Ferrari zijn eerste titel met het Italiaanse team. Mika Hakkinen had er zelfs zes jaar voor nodig met McLaren. Alonso lukte het met Ferrari niet eens! Max Verstappen rijdt nog altijd bij een van de drie topteams in een auto waar 14 andere coureurs een moord voor doen om die van hem over te nemen. Max zit niet gevangen bij Red Bull! Natuurlijk is de RB13 met de Renault-motor dit seizoen niet snel genoeg en is de betrouwbaarheid om te huilen. Anderzijds zijn de verwachtingen veel te hoog. Fans verwachten nog altijd dat Max een wonder kan verrichten en de volgende race wel wint. Max zijn tijd komt zeker nog, maar 2017 zal niet het succesjaar worden. Volgend jaar liggen er weer compleet nieuwe kansen en mocht Red Bull dan nog altijd niet in staat zijn om te vechten voor de zeges, dan ziet men wel weer verder. Voor nu is het tijd om ook eens terug te kijken naar de afgelopen tweeënhalf jaar en de successen die Max Verstappen kon vieren dankzij Red Bull. Dankzij hun vertrouwen en onvoorwaardelijke steun voor de Nederlander. Misschien is het tijd voor de fans om daar nu wat van terug te geven aan het team? Schouders er onder en zowel Max als Red Bull blijven steunen. Red Bull verdient meer krediet en de mannen die aan de auto van Max sleutelen ook!

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi