Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Column: Renault mag zich schamen voor haar motoren

Motorleverancier Renault snakt naar het einde van het seizoen. De Fransen leverden de afgelopen races een wanprestatie door wederom veel problemen te hebben met de betrouwbaarheid. In Mexico was de emmer vol voor Toro Rosso dat de ene rookpluim na de andere uit de achterkant van de STR12 zag komen. Een race later liep de emmer over en barstte de bom. In Brazilië verliep het wederom uitermate teleurstellend. Een grote rel volgde. Renault gaf aan dat het de schuld van Toro Rosso was dat de motoren er steeds aangingen. Het juniorteam van Red Bull was hier niet van gediend en haalde op Italiaanse wijze uit richting haar motorleverancier. Gesuggereerd werd zelfs dat Renault de problemen bewust veroorzaakte om zo de zesde plaats in het WK over te nemen van Toro Rosso. De woede van Toro Rosso en de teleurstelling van Red Bull zijn begrijpelijk. Renault loopt alweer een heel seizoen achter de feiten aan. Het begon al tijdens de wintertest met betrouwbaarheidsproblemen. Als gevolg daarvan werden er 2016 onderdelen gemonteerd in de powerunit. De beloofde upgrades bleven vervolgens nagenoeg uit. Cyril Abiteboul, topman van Renault, trok na de GP van België het boetekleed aan. Max Verstappen viel wederom uit met motorproblemen. Beterschap was onderweg en de vierde motor van het seizoen zou ECHT betrouwbaarder zijn. Later werd dat de vijfde motor... De problemen werden eigenlijk alleen maar groter, alleen had Max een keer het geluk aan zijn zijde.

Daniel Ricciardo zag in Amerika en Mexico de finishstreep niet en moest ook in Brazilië in de achtervolging. Bij Toro Rosso kwamen de mooiste plofjes van Brendon Hartley en ook het eigen fabrieksteam bleef niet gespaard. Wat nog wel het meest beschamende is, is dat Renault niet genoeg onderdelen op de plank heeft liggen! Door de recente problemen, die onvoorzien waren, is er een tekort aan onderdelen. Om de motoren de finish te laten halen rijden de coureurs in een 'safe modus' waarbij ze PK's inleveren. Voor een motorleverancier die wereldkampioen wil worden met Red Bull of haar eigen team is dat toch een flater van jewelste. Het doet denken aan het armzalige team van Simtek in 1995. Jos Verstappen reed destijds voor het team en het geld was op. In Monaco ging de versnellingsbak eraan en het team zocht nog wat tussen de gebruikte onderdelen om de bak op te lappen. Het resultaat weten we allemaal... Jos kon niet eens van start... Een wereldtitel is voor Renault nog erg ver weg. Het komt chronisch vermogen tekort en de betrouwbaarheid is om te huilen. De concurrentie is niet alleen snel, maar ook zeer betrouwbaar. Mercedes viel dit seizoen één keer uit door een defect aan de motor. Ferrari had op Maleisië en Japan na een nagenoeg perfecte betrouwbaarheid. Gelukkig hoeven we ons geen enkele zorgen te maken, dit alles is opgelost in 2018... zoals het dat ook al in 2015/2016 en 2017 was. Krijgt Renault het in 2018 dan eindelijk WEL voor elkaar? Het is de ontbrekende schakel voor Red Bull in een nieuwe succesformule. De verhalen zijn weer prachtig, de testresultaten geweldig. Mogen het dan in 2018 dan ook de daadwerkelijke prestaties op de baan zijn die geweldig zijn?

Viaplay
x
RN365-podcast Hongerige Verstappen jaagt op primeur in onvoorspelbaar China