Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Column: Williams gooit haar naam te grabbel

Wat is er toch gebeurd met het F1-team van Williams? Het ooit zo succesvolle topteam heeft soms meer weg van een achterhoedeteam in de keuzes die het maakt. Succesvolle auto's die maakt het team al jarenlang niet meer en de rijderskeuzes zijn zwaar twijfelachtig. Het Formule 1 team van Williams is een van de meest succesvolste teams in de geschiedenis van de F1. Opgericht door Frank Williams en Patrick Head in 1977 en vrijwel direct succesvol. Zo behaalde het team in 1980 al haar eerste wereldtitel met Alain Jones en won het haar eerste constructeurskampioenschap. Williams groeide in de tweede helft van de jaren 80 tot en met het begin van de jaren 90 uit tot het meest succesvolste Formule 1 team in die periode. Tussen 1986 en 1997 won het liefst vijf titels bij de coureurs en zeven titels bij de constructeurs. Alle grote coureurs reden voor het team. Legendes als Prost, Senna, Rosberg, Mansell of Rosberg. Williams was, op een korte periode van McLaren's dominantie na, het team waarvoor je wilde rijden. Prachtige auto's, technische hoogstandjes en uitstekende motoren. Het team had alles om succesvol te zijn. Eind 1997 kwam daar verandering in. Jacques Villeneuve behaalde de wereldtitel en Williams werd kampioen bij de constructeurs, maar Renault kondigde haar afscheid in de F1 aan. Wat volgde was de eerste zware en moeilijke periode van het team. De Renault-motor werd omgedoopt tot Mecachrome en later Supertec, maar de succesvolle periode was voorbij. McLaren en Ferrari declasseerden het team van Williams en Newey vertrok naar McLaren om daar titels te winnen met Hakkinen. Het topteam werd een subtopper die moest knokken met teams als Jordan. De komst van BMW was een reddingsboei en Williams klom weer uit het slob. Met Ralf Schumacher en Juan Pablo Montoya had het team eindelijk weer een top rijdersduo. Na drie seizoenen zonder zege werd er eindelijk weer eens gewonnen. Williams deed een paar seizoenen leuk mee, maar aan het einde van 2003 was dat ook afgelopen. De laatste zege in die peridode werd in 2004 behaald en een lange periode zonder succes volgde.

Namen als Rosberg, Webber of Heidfeld waren nog prima, maar de eerste rare keuzes werden al gemaakt. Nakajima? Maldonado en Bruno Senna? Vanzelfsprekend geen winnende combinaties. Pastor Maldonado schonk het team in 2012 in Spanje een onverwachte zege, maar het was een toevalstreffer. In 2013 werden er slechts vijf punten gescoord! Eenmaal rechtte Williams nog haar rug, dankzij de oppermachtige Mercedes-motor. In 2014 en 2015 was het team best succesvol, maar was het succes grotendeels te danken aan de brute Duitse paardenkrachten. Williams wil terug naar de top, maar maakte wederom de foute keuzes. Felipe Massa werd met kerstmis 2016 gebeld of hij alsjeblief nog een jaar door wilde gaan. Dit om de mentor te worden van een pukkelige puberzoon van 18-jaar wiens vader als verjaardagscadeau een Formule 1 stoeltje had gekocht. Hoe kan je met een dergelijke line-up de verwachting uitspreken dat je meedoet om de prijzen? Daarbij komt dat de ontwerpers van Williams al tien jaar lang geen fatsoenlijke auto hebben gebouwd. Haal die Mercedes krachtbron uit die Williams, leg er een Renault in en het team bungelt in de achterhoede. Op ieder circuit waarop downforce een rol speelt spartelt Williams en dit jaar blijft het soms alleen Sauber voor! Voor 2018 staat Williams wederom voor de meest vreemde keuze ooit. Stroll mag blijven en daarnaast zijn er nog vier kandidaten. Wehrlein, Kubica, Massa en Di Resta. Het team laat nu twee coureurs die in geen 86 jaar nog in de F1 gereden heeft testen om daarop hun keuze te baseren! WAAROM?? Zelfs opa Felipe Massa is en blijft een optie.

Als je als team succesvol wil zijn dan moet je gaan voor kwaliteit in plaats van het geld. Dan kies je voor vernieuwing en voor de toekomst. Met alle respect voor Kubica, Massa en Di Resta, hun tijd is gewoon voorbij. Hoeveel coureurs keerden er na jaren afwezigheid succesvol terug in de F1 de laatste 20 jaar? Juist, GEEN! Kubica's verhaal is een prachtig PR-verhaal, maar er zijn minimaal tien coureurs die je liever in die auto ziet. Williams wil terug naar de top en terug naar de top ga je niet met herintreders, daarvoor heb je coureurs nodig die de toekomst hebben. Mannen als Pascal Wehrlein of Felipe Nasr zijn een vele betere keuze wat dat betreft. Een Fernando Alonso zou het team een geweldige boost geven. Qua performance en qua aanzien. De laatste (oud-)wereldkampioen in dienst van Williams was Villeneuve in 1997/1998! ÉÉN zege in de periode 2005 tot en met 2017, one lucky shot, dat zeg toch alles? Met een rijdersduo als Stroll en Massa/Di Resta/Kubica win je de oorlog niet. Er staan gewoon zes teams op de grid die een aanzienlijk beter rijdersduo hebben. Is het ijdele hoop dat we Williams nog terug zien in de top? Gaat het team ten onder aan het geweld van de fabrikanten als Mercedes en Ferrari? Of maakt het gewoon al jarenlang dezelfde foute keuzes: Een tekort aan technische klasbakken en matige coureurs? Wat ons betreft gooit het haar naam te grabbel met mannen als Stroll en bijna alles wat op de shortlist staat. Wil je terug naar de top, ga dan ook voor de top.

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi