Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Complete Max-mania in Zandvoort, maar Verstappen blijft gewoon lekker zichzelf

Max Verstappen begint aan zijn eerste Dutch Grand Prix-weekend. Op Circuit Zandvoort gaat hij op voor zijn eerste F1-zege op Nederlandse bodem. Iedereen wil iets van de Red Bull-coureur weten en hebben, maar Verstappen blijft gewoon zichzelf.

Max Verstappen begon de donderdag op Circuit Zandvoort wonder boven wonder met een trackwalk! Dat hadden we hem al jaren lang niet zien doen, maar toch koos hij daar dit keer voor. Of toch niet, zo vertelt hij in gesprek met onder meer RacingNews365 aan de vooravond van zijn eerste Formule 1-raceweekend op eigen, Nederlandse bodem. "Dat was niet voor mij hoor!", lacht de Red Bull-coureur als hij er naar wordt gevraagd. "De engineers wilden het doen, dus ik zei dat ik wel met ze mee zou gaan. Voor mij was het niet nuttig, want ik ken de baan al. Maar het was een prima trackwalk hoor", glimlacht Max. In coronatijden hoeft hij niet van hot naar her voor sponsor- of mediaverplichtingen. Dat komt misschien wel handig uit tijdens dit weekend, want links en rechts wordt er tijdens zijn thuisrace natuurlijk aan de mouw van de Nederlander getrokken. "Het is een stuk rustiger zo, inderdaad. Maar om het dan als voordeel te zien... nee. Uiteindelijk het is klote, die coronatijd. Het is iets meer via de laptop en de paddock is iets meer afgeschermd dan normaal. Het is wat het is. Voor elke GP is het zo en daar moet je mee om gaan." Red Bull en haar stercoureur hebben er tegelijkertijd voor gezorgd dat Verstappen niet verzuipt in de verplichtingen, maar zich gewoon net als normaal kan focussen op de race. "Er komt niet veel extra's op me af vergeleken met andere raceweekenden. We hebben het allemaal een beetje hetzelfde gehouden als normaal en dat is ook heel belangrijk." "Uiteindelijk moet je er ook niet extra veel mee bezig zijn", vervolgt hij. "Dat zou ook fout zijn. Je moet altijd ongeveer dezelfde voorbereiding hebben en je moet het niet belachelijk druk hebben, dus dat hebben we zo gehouden. We hebben het expres niet zo druk gemaakt", legt de Nederlander uit. "Daar heb ik geen voorbeelden voor nodig. In mijn begintijd van de Formule 1 ben ik altijd goed begeleid, dus dat is altijd in orde geweest." Tekst gaat verder onder de afbeelding .

Verstappen blijft ondanks al het extra bekijks dat hij in Zandvoort heeft, lekker zichzelf. De focus ligt logischerwijs volledig op de race. Max is er natuurlijk bekend, maar een voordeel haalt hij daar naar eigen zeggen niet uit. "Ik denk niet dat ik heel veel meer baankennis heb dan de anderen", reageert hij op een vraag van RacingNews365. "Ik denk dat de meeste anderen hier ook wel eens een race hebben gereden. Ik zelf natuurlijk ook een race (die hij won, red.). De auto's zijn bovendien totaal anders dan toen we hier eerder reden, dus ik denk dat iedereen zo'n beetje op nul begint." Circuit Zandvoort is relatief zwaar, maar voor Max maakt dat geen verschil. Wat volgens hem wel een verschil maakt, is de kwalificatie op zaterdag. "Het is een van de zwaardere circuits op de kalender, maar ik denk daar niet echt over na, want ik heb daar zelf nooit echt problemen mee. Het inhalen wordt lastig, maar laten we eerst maar eens afwachten wat er tijdens de training gebeurt als je achter iemand rijdt." "Laten we hopen dat we op zaterdag vooraan kunnen kwalificeren, dan hebben we daar minder last van. Ik denk dat het rechte stuk iets te kort gaat zijn om in te halen, maar we zien het vrijdag wel hoe het loopt. Normaal gezien is het in een Formule 1-bolide al moeilijk volgen en de bochten voorafgaand aan het rechte stuk helpen niet om dichterbij te komen. Ik snap wel dat de FIA voor de veiligheid begint zonder DRS in de Arie Luyendykbocht. Misschien wordt het nog aangepast als het makkelijk aanvoelt." Toch ziet hij nog wel een alternatief scenario waarin er op zondag toch genoeg wordt ingehaald. "Chaos!", grinnikt hij desgevraagd. "Dat kan natuurlijk altijd voorkomen. Het is een nieuw circuit en meestal kan iemand zich in de eerste ronde, de eerste keer, nog wel eens verremmen of wat dan ook. Over het algemeen gebeuren er de eerste keer op een circuit wel vaker dingen dan op een baan waar we al vaker hebben gereden", aldus Verstappen.

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi