Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Complottheorieën in de F1: 'Williams-overwinning Maldonado vals spel'

Als in 2012 Pastor Maldonado in de Williams de poleposition verovert voor de Grand Prix van Spanje, valt menig mond open van verbazing. Dat hij een dag later de race doodleuk wist te winnen, was op zijn zachtst gezegd opzienbarend te noemen. Al snel werd er gesproken over gesjoemel.

Eerlijk is eerlijk, Pastor Maldonado is de meest opvallende Formule 1 Grand Prix-winnaar van de afgelopen tien jaar. Een bijnaam als 'Crashtor' Maldonado 'verdiende' hij immers niet voor niets. We moeten echter ook zo eerlijk zijn om te zeggen dat hij in het weekend van de Grand Prix van Spanje in 2012 geen voet verkeerd zette. Maar hoe zat dat met Williams? De FW34 bleek in de races voorafgaand aan de Spaanse GP immers geen winnaar en in de races erna evenmin. Boze tongen beweren dan ook Williams voorzien werd van speciale banden, waarop een enorm voordeel werd behaald. Mastermind achter het plan zou F1-baas Bernie Ecclestone zijn, die op die manier teambaas Frank Williams een 'verlaat' cadeau voor zijn zeventigste verjaardag wilde schenken. Het verhaal kreeg de wind in de zeilen toen er na die overwinning brand uitbrak in de pitbox van Williams, waarbij alles, waaronder de banden, werd vernietigd. Op die manier had het team zich ontdaan van bewijsmateriaal, zo luidde de redenering. Alexander Wurz, toen teamadviseur bij Williams en tegenwoordig voorzitter van de coureursvakbond GPDA, maakt hele korte metten met deze complottheorie. In gesprek met ORF roept hij dat weekend in herinnering en legt hij onder andere uit hoe Williams dan wél zo snel kon zijn. "Niks van waar!", zo oppert Alexander Wurz stellig. "Het was in de tijd dat ik nog voor Williams werkte, net zoals Toto Wolff, overigens. En die brand was echt, en bovendien zeer gevaarlijk. Het was een nachtmerrie." "De Williams was echter opeens zo snel omdat wij als eersten inzagen dat we de voorbanden over de velgen heen op moesten warmen. We kwamen daar achter tijdens de testsessies in Barcelona. 'Wij' zijn Ed Wood, toen de hoofdontwerper van Williams en ikzelf." "We hadden het erover dat de lucht die door de velgen stroomt er altijd voor zorgt dat de banden afkoelen, waardoor iedereen kampte met onderstuur. Wood wist dat probleem toen snel op te lossen. Helaas werd onze oplossing snel gekopieerd, waardoor we onze voorsprong ook snel weer kwijt waren." Het podium kwam inderdaad niet meer in zicht en Maldonado wist gedurende de rest van het seizoen nog maar drie keer punten te scoren. Welke gevolgen heeft het drama van Albon voor zijn Red Bull-toekomst? Dit en meer bespreken F1-journalist Ruud Dimmers, autocoureur Tom Coronel en host Thomas van Groningen in de nieuwe F1-podcast van RacingNews365.

Viaplay
x
Sponsor 'Ferrari kaapt grote sponsor Mercedes en evenaart megadeal Red Bull'