Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 03 jul - zo 05 jul
  • 1 BOT LAP 71
  • 2 LEC + 2.700
  • 3 NOR + 5.491
aut
vr 10 jul - zo 12 jul
  • 1 HAM LAP 71
  • 2 BOT + 13.719
  • 3 VER + 33.698
aut
hun
vr 17 jul - zo 19 jul
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 VER + 8.702
  • 3 BOT + 9.452
aut
gbr
vr 31 jul - zo 02 aug
  • 1 HAM LAP 52
  • 2 VER + 5.856
  • 3 LEC + 18.474
hun
gbr
vr 07 aug - zo 09 aug
  • 1 VER LAP 52
  • 2 HAM + 11.326
  • 3 BOT + 19.231
gbr
esp
vr 14 aug - zo 16 aug
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 24.177
  • 3 BOT + 44.752
gbr
bel
vr 28 aug - zo 30 aug
  • 1 HAM LAP 44
  • 2 BOT + 8.448
  • 3 VER + 15.455
esp
ita
vr 04 sep - zo 06 sep
  • 1 GAS LAP 53
  • 2 SAI + 0.415
  • 3 STR + 3.358
bel
ita
vr 11 sep - zo 13 sep
  • 1 HAM LAP 59
  • 2 BOT + 4.880
  • 3 ALB + 8.064
ita
rus
vr 25 sep - zo 27 sep
  • 1 BOT LAP 53
  • 2 VER + 7.729
  • 3 HAM + 22.729
ita
deu
vr 09 okt - zo 11 okt
  • 1 HAM LAP 60
  • 2 VER + 4.470
  • 3 RIC + 14.613
rus
por
vr 23 okt - zo 25 okt
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 BOT + 25.592
  • 3 VER + 34.508
deu
ita
za 31 okt - zo 01 nov
Quali za 31 okt 14:00 15:00
Race zo 01 nov 13:10 15:10
por
tur
vr 13 nov - zo 15 nov
Quali za 14 nov 13:00 14:00
Race zo 15 nov 11:10 13:10
ita
bhr
vr 27 nov - zo 29 nov
Quali za 28 nov 16:00 17:00
Race zo 29 nov 16:10 18:10
tur
bhr
vr 04 dec - zo 06 dec
Quali za 05 dec 19:00 20:00
Race zo 06 dec 18:10 20:10
bhr
are
vr 11 dec - zo 13 dec
Quali za 12 dec 14:00 15:00
Race zo 13 dec 14:10 16:10
bhr
Start GP Emilia-Romagna
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Williams

Complottheorieën in de F1: 'Williams-overwinning Maldonado vals spel'

Als in 2012 Pastor Maldonado in de Williams de poleposition verovert voor de Grand Prix van Spanje, valt menig mond open van verbazing. Dat hij een dag later de race doodleuk wist te winnen, was op zijn zachtst gezegd opzienbarend te noemen. Al snel werd er gesproken over gesjoemel.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Williams

Eerlijk is eerlijk, Pastor Maldonado is de meest opvallende Formule 1 Grand Prix-winnaar van de afgelopen tien jaar. Een bijnaam als 'Crashtor' Maldonado 'verdiende' hij immers niet voor niets. We moeten echter ook zo eerlijk zijn om te zeggen dat hij in het weekend van de Grand Prix van Spanje in 2012 geen voet verkeerd zette. Maar hoe zat dat met Williams? De FW34 bleek in de races voorafgaand aan de Spaanse GP immers geen winnaar en in de races erna evenmin.

Boze tongen beweren dan ook Williams voorzien werd van speciale banden, waarop een enorm voordeel werd behaald. Mastermind achter het plan zou F1-baas Bernie Ecclestone zijn, die op die manier teambaas Frank Williams een 'verlaat' cadeau voor zijn zeventigste verjaardag wilde schenken. Het verhaal kreeg de wind in de zeilen toen er na die overwinning brand uitbrak in de pitbox van Williams, waarbij alles, waaronder de banden, werd vernietigd. Op die manier had het team zich ontdaan van bewijsmateriaal, zo luidde de redenering.

Alexander Wurz, toen teamadviseur bij Williams en tegenwoordig voorzitter van de coureursvakbond GPDA, maakt hele korte metten met deze complottheorie. In gesprek met ORF roept hij dat weekend in herinnering en legt hij onder andere uit hoe Williams dan wél zo snel kon zijn. "Niks van waar!", zo oppert Alexander Wurz stellig. "Het was in de tijd dat ik nog voor Williams werkte, net zoals Toto Wolff, overigens. En die brand was echt, en bovendien zeer gevaarlijk. Het was een nachtmerrie."

"De Williams was echter opeens zo snel omdat wij als eersten inzagen dat we de voorbanden over de velgen heen op moesten warmen. We kwamen daar achter tijdens de testsessies in Barcelona. 'Wij' zijn Ed Wood, toen de hoofdontwerper van Williams en ikzelf."

"We hadden het erover dat de lucht die door de velgen stroomt er altijd voor zorgt dat de banden afkoelen, waardoor iedereen kampte met onderstuur. Wood wist dat probleem toen snel op te lossen. Helaas werd onze oplossing snel gekopieerd, waardoor we onze voorsprong ook snel weer kwijt waren." Het podium kwam inderdaad niet meer in zicht en Maldonado wist gedurende de rest van het seizoen nog maar drie keer punten te scoren.

Welke gevolgen heeft het drama van Albon voor zijn Red Bull-toekomst? Dit en meer bespreken F1-journalist Ruud Dimmers, autocoureur Tom Coronel en host Thomas van Groningen in de nieuwe F1-podcast van RacingNews365.

2 reacties

    Interview Lammers: "Daarom moet Red Bull voor Hulkenberg kiezen"