Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Controversiële Ferrari-sponsor keert mogelijk terug in Formule 1

Vroeger waren de tabaksbedrijven alom aanwezig in de Formule 1. In 2007 werd het echter verboden om tabaksbedrijven als sponsor op de wagen te hebben gestaan, maar toch hebben sommige teams wat manieren gevonden om dat verbod te omzeilen. Ook Ferrari is zo'n team.

In 1997 werd Marlboro, een merk van tabaksfabrikant Philip Morris, de titelsponsor van het Formule 1-team van Ferrari. In 2007 werd sigarettenreclame echter verbannen in de Formule 1, maar toch bleef het sigarettenmerk verbonden aan het Italiaanse team. Toch werd er gezocht naar alternatieve manieren om op een sluwe wijze toch nog te adverteren. Zo plaatste Ferrari in 2010 een soort streepjescode op de motorkap van de Formule 1-bolide, die op een manier bijzonder veel leek op Marlboro-sponsoring. Na veel kritiek verwijderde het team de streepjescode halverwege het seizoen. Ook in 2019 kwam er weer een konijn uit de hoge Marlboro-hoed. Een initiatief van moederbedrijf genaamd Mission Winnow, dat zogezegd een project was om meer betrokkenheid te creëren bij wetenschap, technologie en innovatie als positieve krachten in de industrie. Opnieuw kwamen er beschuldigingen aan het adres van de twee partijen, die volgens sommigen op deze wijze opnieuw de regels omtrent tabakssponsoring wilden omzeilen. Sporadisch verscheen het Mission Winnow-logo op de Ferrari-bolide in 2019, maar vorig jaar verdween het toch weer van de wagen. Volgens RaceFans heeft een woordvoerder van Philip Morris laten weten dat het logo in 2021 weer een comeback zou kunnen maken tijdens de Formule 1-weekenden. Tegelijkertijd benadrukt het bedrijf dat Mission Winnow niet bedoeld is om een product of merk te promoten, maar dat het een initiatief is om het gesprek op gang te brengen omtrent positieve verandering."

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi